53
2008-2011
döneminde reel GSYH yüzde 6,7 oranında,
reel GSMH ise yüzde 11,9 oranında azalmıştır. İşsizlik ora-
nı rekor rakamlara ulaşmış ve 2007 yılında 4,6 seviyesinde
iken 2011 yılında yüzde 14,4 olarak kaydedilmiştir. 2008 yı-
lında, yüzde 3, 2009 yılında yüzde 7 ve 2010 yılında binde 4
oranında daralan İrlanda ekonomisinin bu yıl binde 5 ora-
nında büyüyeceği tahmin edilmektedir. Hâlihazırda, İrlan-
da hükümetinin ekonomi politikaları Avrupa Komisyonu,
IMF ve AMB ile yapılan kurtarma paketi çevresinde şekillen-
mekte ve 2010 yılında yüzde 30 seviyesinde seyreden büt-
çe açığının GSYH’ye oranının 2015 yılında yüzde 3’ün altına
çekilmesi, rekabetin ve bankacılık sisteminin canlandırılma-
sı amaçlanmaktadır
5
.
İRLANDA VE REFERANDUM GELENEĞİ:
NİCE VE LİZBON’DAN MALİ SÖZLEŞMEYE
İrlanda’da AB’nin günümüzdeki kurumsal yapısını ka-
zanmasında köşe taşı kabul edilen antlaşmaların onay süreci
referandumlarla yapılmaktadır. İrlanda Yargıtayı’nın 1987’de
aldığı karar ve Anayasa’nın 46’ıncı maddesi AB antlaşmala-
rında yapılacak her değişikliğin halk oylamasına sunulmasını
zorunlu kılmaktadır. Bu nedenle İrlanda halkı, son 40 yıl içe-
risinde 1987’de Avrupa Tek Senedi, 1992’de Maastricht Ant-
laşması, 1998’de Amsterdam Antlaşması, 2001’de Nice Ant-
laşması ve 2008’de Lizbon Antlaşması için sandık başına git-
miştir. Bunlardan, Nice ve Lizbon Antlaşmalarının onaylan-
masına ilişkin referandumlardan “hayır” oyu çıkmış ve ant-
laşmalar Brüksel’in baskısıyla yapılan ikinci referandumlarda
onaylanmıştır. Nice Antlaşması’nın ilk referandumda redde-
dilmesinde, AB’nin on iki yeni üye devleti kapsayacak şekilde
genişlemesiyle Ortak Tarım Politikası kapsamındaki fonların
yeni ülkelere kanalize edilmesi ve oy ağırlıklarının yeniden
hesaplanması ile İrlanda’nın oy ağırlığının azalmasından ve
oluşturulması öngörülen savunma gücünün İrlanda’nın “ta-
rafsızlık” geleneğini zedeleyeceğinden duyulan endişe etkili
olmuştur. İrlanda kamuoyunun Lizbon Antlaşması’na ilk re-
ferandumda “hayır” demesinin temel sebeplerini ise Lizbon
Antlaşmasıyla Avrupa Komisyonu üye sayısında öngörülen
azalma nedeniyle İrlanda’nın AB içerisindeki gücünün azala-
cağı görüşleri, tarafsızlıkla ilgili endişeler, vergilendirme ve
aile konularına ilişkin endişeler oluşturmuştur.
Tartışmalı bir referandum bilançosu bulunan İrlan-
da, son olarak 31 Mayıs 2012 tarihinde bu kez ülkenin AB’nin
daimi kurtarma fonu Avrupa İstikrar Mekanizması’ndan ya-
rarlanmasına imkân sağlayacak mali sözleşme veya istikrar
paktı olarak da adlandırılan “Avrupa Ekonomik ve Parasal
Birliği’nde İstikrar, Koordinasyon ve Yönetişim Antlaşması”nı
onaylamak üzere sandık başına gitmiştir. Yüzde 50,6 katılım
oranıyla gerçekleşen referandumda halkın yüzde 60,3’ünün
Antlaşma’nın lehinde oy kullanmasıyla “ikinci bir Nice ve
ikinci bir Lizbon” önlenmiş ve AB liderleri de rahat bir nefes
almıştır.
İRLANDA VE AB DÖNEM BAŞKANLIĞI
İrlanda’nın 1 Ocak 2013’te AB Dönem Başkanlığını
Güney Kıbrıs Rum Yönetimi’nden devralması beklenmekte-
dir. 2013 yılının ilk yarısı boyunca sürecek olan İrlanda’nın
AB Dönem Başkanlığı, ülkenin AET’ye üye oluşunun 40’ıncı
İrlanda’ya Genel Bakış
Başkent
Dublin
Yüzölçümü
70.280
km2
Nüfus
4,6
milyon (2011 sayımı)
Resmi Diller
İrlandaca, İngilizce
Para Birimi
Avro
GSYH
217,3
milyar ABD Doları (2011 verisi)
Kişi Başına Milli Gelir
27.328,6
ABD Doları (2011 verisi)
Yönetim Biçimi
Parlamenter Demokrasi
Cumhurbaşkanı
Michael D. Higgins
Başbakan
Enda Kenny
Dışişleri ve DışTicaret Bakanı
Eamon Gilmore
AB İşlerinden Sorumlu Devlet Bakanı
Lucinda Creighton
Avrupa Birliği’ne ÜyelikYılı
1973
Ulusal Gün
17
Mart (Aziz Patrick Günü)
5
NilüferYılmaz Esen, İrlanda
Ülke Raporu, Haziran 2012,T.C.
Ekonomi Bakanlığı.