Page 47 - İktisadi Kalkınma Vakfı Dergisi - Temmuz - Ağustos 2012

47
altında belirlenen emisyon salınımlarındaki yüzde 20’lik
indirim hedefini destekleyen bir uygulama olarak da öne
çıkıyor. (Bkz. Tablo 3)
Havacılık sektörü, dünya genelindeki toplam kar-
bondioksit emisyonunun yüzde 2’sinden fazlasından so-
rumludur. Çevre ve iklim değişikliği konusunda lider ol-
maya daha yakın AB, Birliğin havacılık sektörü için önü-
müzdeki 20 yıl içinde uçakların karbondioksit atıklarının
yüzde 50, azot atıklarının ise yüzde 80 oranında
12
düşürül-
mesini hedefliyor.
YAKIN GELECEK İÇİN ALTERNATİFLER
İnsanların daha hızlı ve kolay ulaşım aracıyla se-
yahat etme isteğini karşılayan en kolay ulaşım seçeneği,
hâlâ havayolu ulaşımı olarak gözükmektedir. Bir yandan
sektörün gelişimi devam ederken, bir yandan da sektö-
rün gidişatı aynı zamanda dünya ekonomisinin gidişatıyla
doğru orantılı seyretmektedir. Uzmanlar, petrol fiyatların-
daki 1 Dolar artışın bile havayolu şirketlerine milyar Dolar-
larca zarar getirebileceğini belirtiyor. Avro Bölgesi’ndeki
kriz ise hâlâ sektörün korkulu rüyası olmaya devam ediyor.
Petrol fiyatlarında dengesizlik, yakıt masrafları ve
kârlılık oranları üzerinde iniş çıkışlar yaşanırken, sektörün
artık güneş ve biyoyakıt gibi seçenekler üzerine yoğunlaş-
maya başladığını görüyoruz. Örneğin İsviçre patentli “So-
lar Impluse”
13
deneme uçağı, başarılı bir test uçuşundan
sonra belki de geleceğin güneş enerjili uçaklarının ilk ör-
neklerini bizlere gösterdi. Yakıt konusunda önemli bir ye-
nilik olan biyoyakıtı kullananlar arasında şimdilik KLM ve
Alaska Havayolları bulunuyor. Yine bugünkü teknolojik se-
viye ve bu yakıtların verimliliği düşünüldüğünde, biyoya-
kıtlarla gerçekleştirilen uçuşlar halen mevcut yakıtlardan
daha pahalıya mal oluyor. Ancak daha çevreci ve daha ve-
rimli olan bu seçenekler havacılık sektörünün yeni alter-
natifleri olarak çoktan yerini almış durumda.
Tablo 2: Türkiye’deki Hava Taşıma İşletmeleri
Havayolu İşletmesi
Yolcu Uçağı
Kargo
Toplam
ACT Havayolları
-
6
6
Atlasjet Havacılık
13
-
13
Borajet Hav.Taş. Uçak. Bak.
5
-
5
Güneş Express Havacılık
26
-
26
Hürküş HavayoluTaş.
8
-
8
IHY İzmir Havayolları
7
-
7
MNG Havayolu veTaş.
-
8
8
Onur AirTaş.
30
-
30
Pegasus HavaTaş.
33
-
33
Saga HavaTaş.
2
-
2
Sık-Ay HavaTaş.
16
-
16
Tailwind Havayolları
5
-
5
THY
167
6
173
Turistik HavaTaş.
8
-
8
ULS Havayolu KargoTaş.
-
6
6
Toplam
320
26
346
Kaynak:
T.C. Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, 2011
Kurumsal Mali Durum ve Beklentiler Raporu, s. 22
Tablo 3: Dünya Genelinde Karbon Emisyonları
11
Ülke
2008 (
milyon ton)
2009 (
milyon ton)
Çin
6.803,92
7.710,50
ABD
5.833,13
5.424,53
AB
4.628,98
4.310,30
Orta Doğu
1.658,55
1.714,09
Rusya
1.698,38
1.572,07
Afrika
1.157,71
1.121,59
Japonya
1.215,48
1.097,91
Türkiye
272,90
253,38
Dünya
30.493,23
30.398,42
11
Diğer ülkelerin verileri için:
news/datablog/2011/jan/31/
world-carbon-dioxide-emissions-
country-data-co2#data
12
Diğer hedefler uçak
gürültüsünün yarı yarıya
indirilmesi; yılda 16 milyon
uçuşu kontrol edebilecek ve
yolcuların güvenliği ile rahatlığını
sağlayabilecek yeteneklere
ulaşılması olarak belirtilmiştir.
(
Kaynak:
com/news/60008.asp?0m=S24H)
13
Proje ile ilgili detaylı bilgi için:
en/airplane/solar-aviation/