Page 46 - İktisadi Kalkınma Vakfı Dergisi - Temmuz - Ağustos 2012

A B V E İ Ş D Ü N Y A S I
46
19
65
şük bir kâr oranı beklenmezken, düşüşün daha çok Avru-
pa ve Orta Doğu ülkeleri üzerinde olacağı tahmin ediliyor.
Bunun nedeni olarak da Rapor, Avro krizi ve bölgesel istik-
rarsızlık unsurunun payına işaret ediyor.
IATA Genel Müdürü ve CEO’su Tony Tyler IATA toplan-
tısında, 2011 yılında 2,8 milyar insanın 35 bin rotada se-
yahat ettiğini ve toplamda 3 bin 800 havaalanı kullanıldı-
ğını kaydetti. Havacılığın küresel ekonomi için hayati ol-
duğunu söyleyen Tyler, sektörün 57 milyon insana iş ola-
nağı yarattığını ve 2,2 trilyon dolarlık ekonomik aktivite-
si olduğunun da altını çizdi. Tyler, dünyada 48 milyon ton
kargonun havayoluyla taşındığını ve bunun da 5,3 trilyon
dolarlık bir ticaret hacmi olduğunu
9
vurguladığı konuşma-
sında, küresel ekonomide daha yavaş ekonomik büyüme-
ye karşın yolcu talebindeki artışın dikkat çekici olduğunu
da sözlerine ekledi ve IATA’nın 2012 yılında 2 milyar 966
milyon yolcu sayısı beklediğini ifade etti
10
.
KARBON EMİSYONLARI
Gökyüzünü kirleten ödeyecek”
prensibiyle, havacılık
sektöründe yılın en önemli olayları arasında sayılabilecek,
AB tarafından havayolu şirketlerini yakından ilgilendiren
karbon emisyonlarına getirilen AB Emisyon Ticaret uygu-
laması, 2012 yılının ilk günlerinden beri konuşulmakta.
Bilindiği gibi, AB tarafından havayolu şirketlerini ilgilen-
diren ve karbon emisyonlarının azaltılmasını hedefleyen
yeni bir uygulama başlatılmıştır. Haber sayfalarına “kar-
bon savaşını çıkaracak uygulama” olarak düşen AB Kar-
bon Emisyon Planı için başta büyük havayolu şirketlerin-
den tek taraflı bir uygulama şeklinde yorumlar gelmişti.
Uygulamanın yarattığı AB, ABD ve Çin arasındaki karbon
emisyonları anlaşmazlığınınsa, yakıtta petrole bağımlılı-
ğın azalması ve ileride başka alternatiflerin yaygınlaşma-
sına kadar devam edeceği düşünülüyor. Uygulama, aynı
zamanda AB’nin 2020 Stratejilerinin çevre ve iklim başlığı
9
İlgili haberin detayları için:
airporthaber.com/read.php?id=39120
10
ibid
Türkiye’nin en büyük havalimanı olan İstanbul Atarük
Havalimanı’na günde ortalama 700-730 uçak inip
kalkmakta ve yaklaşık 82 bin yolcuya hizmet verilmektedir.