35
resel ürünlerin sağlanması; biyoçeşitlilik kaybını karşı-
layan, yenilenebilir enerjinin desteklenmesi; hayvan ve
bitki sağlığı teşviki; teknolojik bilgi ile kaynak verimli-
liğinin artırılması ve araştırma sonuçlarının kullanımı;
gelecekteki emisyon oranlarının düşürülmesi; kırsal
alanların potansiyelinin geliştirilmesi.
●
Esaslı Büyüme:
Avrupa’da sürdürülebilir tarımın devamı
için kırsal alanlardaki ekonomik potansiyelin açığa çı-
karılması; yerel piyasaların ve işlerin geliştirilmesi; ta-
rımın yeniden yapılandırılmasının ve çiftçilerin gelirle-
rinin desteklenmesi.
AB 2020 Stratejisi’nin ihtiyaçlarına uygun olarak ve
değişen çevresel faktörler ışığında yapmayı düşündüğü re-
formları da 4 temel hedef üzerinde konumlandırıyor:
1.
Gıda Tedarik Zinciri Güvenliği
Tarımın rekabet gücüne bağlı işleyen bu süreçte, ta-
rım piyasalarının istikrarı, üretici gelirleri ve fiyat değişken-
liği gıda zincirinde önemli rol üstlenmekte. AB bununla il-
gili olarak
yeni bir doğrudan ödeme sistemi
hedefliyor. Ge-
çerliliğini yitirmiş referans değerler esas alınarak uygula-
nan mevcut ödeme sistemi yerine, 2014 yılını referans ola-
rak alacak bir sistem öngörülüyor. Bu sisteme göre, kullanı-
lan tarım arazisinin yüz ölçümü yeni modelin temelini oluş-
turuyor. Gündemde olan bir diğer destekleme mekanizması
ise ihtiyaçlar doğrultusunda belirlenen destek sistemi. Tarım
sektöründeki çeşitlilik, sektöre sağlanan desteklerde zaman
içinde ihtiyaca göre belirlenen bir doğrudan ödeme sistemi-
ni gerekli kılıyor. Bu kapsamda
genç çiftçilere
özel bir yardım
yapılması planlanıyor. 40 yaşın altındaki çiftçileri, genç çift-
çi kapsamına alan bu sistem üye ülkelerin ulusal ödenekle-
rinin en fazla yüzde 2’sini genç çiftçilere doğrudan ek ödeme
için kullanabilmelerine olanak sağlıyor. Genç çiftçilerin des-
teklenmesi yaşlanan tarımnüfusu açısından büyük önem ta-
şıyor.
Ekonomik, sosyal ve çevresel şartlardan dolayı önem
taşıyan kırılgan sektörlerin ve tarımsal üretim çeşitlerinin
korunması için üretime bağlı destek sisteminin kalıcı olması
isteniyor. Yapılacak destek ile bu bölgelerdeki mevcut üretim
seviyesinin sürdürülmesi amaçlanıyor.
AB daha az avantajlı bölgelerdeki tarımı desteklemek
için, Üye Devletlere ulusal ödeneklerinin yüzde 5’ini kullana-
bilme imkânı tanıyor. Kırsal kalkınma önlemlerini tamamla-
yan bu sistem, gıda tedarik zincirine katkı sağlamayı hedefli-
yor. Kırsal kalkınmaya yönelik maksimum yardımmiktarının
ise hektar başına 300 Avro’ya çıkarılması öngörülüyor.
Tarımsal desteklerde gerçek ihtiyaç sahiplerine ulaş-
mayı hedefleyen AB, tarımsal üretime ve doğal kaynakların
yönetimine somut katkı sağlayan kişiyi
“
Aktif Çiftçi”
olarak
tanımlıyor. Doğrudan ödemeler, yardımmiktarının tarımdışı
faaliyetlerden edinilen gelir miktarı oranına ve arazinin uy-
gun olması halinde belirlenen minimum tarımsal faaliyetin
gerçekleşmesine bağlı olarak yapılacak. Bu sayede faaliyet-
lerinin çok düşük oranı tarımsal üretim olan büyük holding-
ler, geniş arazi sahibi emlak şirketleri ve golf sahaları gibi iş-
letmelerin destek dışına alınması hedefleniyor. Ayrıca yapı-
lacak desteklerin belirli bir seviyeden sonra düşürülerek ta-
van seviyesi olarak belirlenen 300 bin Avro’da sonlandırılma-
sı öngörülüyor. Bunun yanında gelir desteği alan kişilerin ye-
rine getirmek zorunda olduğu çapraz uyumun bir adım öte-
sine geçilerek, günlük tarımsal faaliyetlerinin çevresel bo-
yutu nedeniyle de destek alabilmesi hedefleniyor. Yapılacak
ödemelerin yüzde 30’u çevreci ödemelere ayrılacak
7
.
7
Tarım Politikası Reformunda
Sona Doğru, Kriter Dergisi, Aralık
2011,
Sayı: 66