G Ö R Ü Ş
14
19
65
Ticari ilişkiler güçlü, ancak daha da güçlü olabilir. AB-
Türkiye ticareti istikrarlı bir şekilde büyürken, Türkiye’nin di-
ğer bölgelerle ticareti de daha hızlı bir büyüme göstermiştir.
Bu, kısmen ekonomik gücün daha yoğun bir şekilde Asya’ya
kaymasının bir göstergesi olsa da, aynı zamanda AB-Türkiye
Gümrük Birliği’ndeki bir takım sorunların ve ticari ilişkimizin
tam potansiyeline ulaşmasını engelleyen diğer ticari kısıtla-
maların bir yansımasıdır. Bu kısıtlamaların kaldırılması, son
G20 Zirvesinde ve bu hafta sonuna doğru yapılacak AB Zirve-
sinde alınan kararlar doğrultusunda ekonomik büyümenin
artırılması yönünde daha kapsamlı çabaların önemli bir par-
çasını oluşturmalıdır.
Göç konusunda daha kapsamlı bir iş birliğiyle bağ-
lantılı olarak vize serbestisi yolunda varılan son anlaşma-
yı memnuniyetle karşılamaktayız. Bu adım, ticaretin teşvik
edilmesini, yasadışı göçle mücadele edilmesini ve daha yo-
ğun insani temasların desteklenmesini sağlayacaktır. AB-
Türkiye Geri Kabul Anlaşması’nın Türkiye tarafından para-
fe edilmesi ile Türk vatandaşlarının Avrupa’da daha serbest
bir şekilde dolaşma yönündeki isteklerinin yerine getirilme-
si bakımından hayati bir adım atılmıştır. AB ile Türkiye ara-
sında dolaşım ve güvenlik konularındaki diyalog arttıkça, bu
konuda daha fazla somut gelişme göreceğimizi umut ediyo-
ruz. Bu çerçevede, Türkiye’nin AB üyesi devletlere vizesiz se-
yahat imkânını genişleteceğini umut ediyoruz.
ORTAK GÜVENLİĞİN GÜÇLENDİRİLMESİ
Son birkaç ay, Orta Doğu ve ötesinde istikrarın destek-
lenmesi bakımından Türkiye’nin önemini bir kez daha göz-
ler önüne sermiştir. İstanbul; Suriye, İran, Somali ve terör ko-
nularının görüşülebilmesi amacıyla pek çok kilit toplantıya
ev sahipliği yaptı. Türkiye, Esad rejimi üzerindeki uluslararası