D O S Y A
34
19
65
de 73’ten yüzde 57’ye indiğini, yabancıların ise yüzde 16 pay
artırdıklarını görüyoruz. Kota, vize, artan maliyet sorunları-
nın somut göstergesi olan bu duruma, Ro-Ro hatlarıyla çare
arayan nakliyecilerimiz karadaki kaybı denizden telafi etme-
ye çalışıyor.
Avrupa taşımacılık sektörü, genel ekonomik kriz şartları
altında daralmaya ve zorlanmaya devam ettikçe, AB ülkeleri
tarafından sektörümüze yansıtılan kısıtlamalar ve güçlükle-
rin de (aşırı yüksek cezalardan birbiri ardına getirilen ek bü-
rokratik engellemelere kadar) arttığını, sonuçta taşımacılık
pazarımızın yavaş yavaş yabancı küresel oyuncuların rahat-
lıkla yönlendirebildiği bir pazara dönüşmesini izlemekteyiz.
Bugün uluslararası karayolu nakliyecilerimiz Avrupa seferle-
rine, Avrupalı meslektaşlarına kıyasla 500-600 avro ek ma-
liyetlerle “eksilerde” başlarken, pazarda yabancı nakliyecile-
rin payı artıyor, haksız rekabet sektör firmalarımızı zorluyor.
Uluslararası açıdan; AB’ye yönelik taşımalarımızda uy-
gulanan geçiş belgesi kotalarının kaldırılmasıyla, Türkiye-AB
Gümrük Birliği ve 1963 Ankara Anlaşması kapsamında “
AB
gümrük sahası içerisinde serbest dolaşan malların, serbest ta-
şınabilmesini
” sağlamak en öncelikli hedeflerimiz arasında
gelmektedir. Bunun için 2008 yılında başlattığımız “Kotasız
Avrupa Eylem Planı”na kamudan ve özel sektörden de yoğun
destek alabilmiş olmaktan memnuniyet duyuyoruz. Eylem
planımızı kararlılıkla sürdürmekteyiz.
Yine taşımalarımızı kota ve vize gibi tarife dışı kısıtla-
malardan arındırabilmek için Dünya Ticaret Örgütü nezdin-
de de çalışmalarımız sürmektedir. Ekonomi Bakanlığımızın
koordinatörlüğünde, GATT anlaşmasında öngörülen transit
serbestisinin taşımacılarımız için de geçerli olması (örneğin
İtalya, transit taşımalarda nakliyecilerimize hiçbir kota kısıt-
laması uygulamamalıdır ancak son 10 yıla yakındır mevcut
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,...80