G Ü N C E L
50
19
65
Bu örnekleri daha da artırmak mümkündür. Önemli
olan içinde bulunduğumuz dinamik, çok kutuplu bir küresel
yapıda, stratejik konuda olan ve tarihten gelen bağlarla yo-
ğunlaşmış çok boyutlu ilişkilere sahip olan iki ülkenin, ön-
lerindeki fırsatları değerlendirme bilinci gösterebilmeleridir.
Bu noktada küresel tabloyu doğru okumak gerçekten
çok hassas bir konudur. Aksi takdirde her iki taraf için de ma-
liyeti yüksek olur. Her iki ülkenin de rekabet düzeylerini ve
verimliliği artırmak için makro ve mikro reformlara odaklan-
mak durumunda olduğu, orta ve uzun vadeli bir sürdürülebi-
lir büyüme potansiyeline ulaşmak istediği düşünülürse, ya-
pıcı ve pragmatik bir iş birliği stratejisinin her iki tarafa da
kazandıracağı çok şey olduğunu kabul etmek gerekir.
●
II. Meşrutiyet dönemindeki kamusal reformlar sırasın-
da (1908) bir Fransız maliye müfettişi olan M. Char-
les Laurants İstanbul’a gönderilerek, Maliye Bakanlığı
bünyesinde bir “Teftiş Heyeti” kurulması ile görevlen-
dirilmiştir. Kurulan Teftiş Heyeti’nin başına Fransa’dan
Maliye Müfettişi M.H. Jolly getirilmiştir. 1960-1976
arasında bu heyette, Maliye Müfettişi olarak ben de
görev yapma onuruna sahip oldum.
●
Ve nihayet Fransa, Türkiye’nin bağımsızlık savaşı sı-
rasında, Kemalistler ile ilk yakın temas kuran Avru-
pa ülkesi olmuştur. Fransız General Louis Franchet
d’Espèrey, Anadolu bağımsızlık hareketinin başarılı
olacağını öngören ilk yabancı general olmuştur.