Page 53 - İktisadi Kalkınma Vakfı Dergisi - Mayıs - Haziran 2012

Basic HTML Version

51
tan oluşmuş ve Antalya’nın Alanya ilçesinde başlayarak
İstanbul’da sona ermişti. Etkinliğe dünyanın çeşitli ülkele-
rinden 25 takım ve 200 sporcu katılırken toplam 1174 ki-
lometre pedal çevrildiğini de anımsatalım…
Bir başka etkinlik ise Türkiye Bisikletliler Derneği’nin
Dünya Çevre Günü nedeniyle 10 Haziran 2012’de Boğaz
Köprüsü’nde gerçekleştirdiği geleneksel “Çevre Haftası
Boğaz Köprüsü Geçişi”dir. Etkinliğe AB Türkiye Delegasyo-
nu ve Birleşmiş Milletler Türkiye de destek verirken, star-
tını AB Bakanı ve Başmüzakereci Egemen Bağış’ın verdiği
turda, yaklaşık 5 bin bisikletçi Boğaz Köprüsü’nü pedal çe-
virerek geçti.
2007-2013 dönemini kapsayan Dokuzuncu Kalkınma
Planı’nda da bisiklet kullanımına ilişkin şu hedeflere yer
verilmiştir: “AB’ye uyum sürecinde sürdürülebilir bir kent
içi ulaşım sistemi oluşturmaya yönelik olarak yaya ve bi-
siklet ulaşımı ile toplu taşımaya öncelik verilecek ve bu
türlerin kullanımı özendirilecektir.” Son yıllarda Türkiye’de
bisiklet ulaşımı ile ilgili sivil toplum kuruluşları ve beledi-
yelerin yanı sıra bakanlıkların da bu konuya destek çalış-
maları umut verici gelişmeler olarak sayılabilir.
Ümidimiz, bu hedeflerin kısa sürede uygulamaya ge-
çirilerek, ülkemizde de bisikletin artık Avrupa’da ve dün-
yada örneklerini gördüğümüz şekilde yaygın ve sevilen bir
ulaşım aracı olarak kullanılmasıdır. Çevreci, enerjiyi verim-
li kullanan, temiz, insan ve çevre sağlığına özen gösteren,
sosyal gelişmeye önem veren modern şehirlerin ayrılmaz
bir unsuru da bisikletlerdir.
Bisiklet kültürünün yerleştirilmesi ve kullanımının
yaygınlaştırılması, şehirlerde teknik donanım ve altyapı-
nın da oluşturulmasını gerekli kılmaktadır. Söz konusu alt-
yapı, ayrı bisiklet yollarının inşa edilmesi, birbirine gerek-
li bağlantıların yapıldığı kesintisiz bisiklet ağları ve bun-
ların diğer ulaşım araçlarının yollarına erişiminin sağlan-
dığı entegre bir sistem ve planlama gerektirmektedir. Şe-
hirlerde her yıl artan otomobil sayısı ve bunların temini ile
ulaşım için harcanan gerek bireysel, gerek kamu bütçele-
ri düşünüldüğünde, bisiklet için sağlanabilecek altyapının
sıkı bir planlama dışında çok da maliyetli olmadığı görü-
lebilir. Bisiklet kullanımında artış, altyapının yanı sıra aynı
zamanda, davranış biçimlerini değiştirecek güçlü bir top-
lumsal destek ve farkındalık yaratma kampanyasının da bir
ürünüdür. Bu konuda halkın talebinin yanı sıra hüküme-
tin ve yerel yönetimlerin politikaları da büyük önem teşkil
ediyor. Bisiklet kullanımı için şehir ve bölge planlamasının
yanı sıra çevre, sağlık, enerji, ulaştırma, eğitim gibi bütün
politikaların entegre olarak yönetildiği bir yaklaşım gerek-
mektedir. AB ve dünyada iyi uygulama örneklerinin ince-
lenmesi de geliştirilecek proje ve faaliyetler açısından son
derece yararlı olacaktır.
Bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması amacıyla ilk
elde yapılabilecekler şöyle sıralanabilir:
Bisiklet kültürü oluşturulması amacıyla okullarda bi-
siklet ve trafik eğitimi verilmesi,
Kentlerde gerekli analizler yapılarak güvenli ve sağlık-
lı bisiklet yolları yapımı,
Mevcut bisiklet yollarının tanıtımının yapılması ve bu
yolların periyodik olarak bakımının sağlanması,
Otopark düzenlemelerinde, bisikletler için de özel park
yerlerinin yapılması, kamu kuruluşları, okullar ve özel
şirketlerde de bisiklet park yerlerinin oluşturulması,
Belediyelerde ücretsiz ya da abonelik ile bisiklet hiz-
meti verilmesi,
Bisikletin avantajlarının otomobille karşılaştırılarak,
alternatif ulaşım aracı olarak teşvik edilmesi
6
.
6
Ebru Ayverdi, Bisiklet Sektör
Profili, İTO, Mayıs 2004