Table of Contents Table of Contents
Previous Page  85 / 92 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 85 / 92 Next Page
Page Background

İKTİSADİ KALKINMA VAKFI DERGİSİ

83

ile uyumlu bir şekilde kaleme alınması

gerektiğini belirtmek yanlış olmayacak.

Akıllara “unutulma hakkı” olarak da

kazınan Google kararına geri dönecek

olur isek; İspanyol vatandaşı Mario Gon-

zales, 2010 yılında İspanya Veri Koruma

Ajansı’na (AEPD) yapmış olduğu başvuru

ile, popüler internet aramamotoru Goog-

le’a ismi yazıldığında çıkan sonuçlar içe-

risinde, İspanya’da günlük yayımlanan La

Vanguardia isimli gazetenin kendisinin

mali durumu ile ilgili 1998 senesinden

kalan iki sayfalık yazının linkinin, yazıyı

yayımlayan gazete, Google şirketi ve Go-

ogle’ın İspanya’daki birimi olan Google

İspanya tarafından kaldırılmasını talep

etmişti. Söz konusu sayfalarda, Gonza-

les’in sosyal güvenlik borçlarından ötürü

bir gayrimenkulünün açık arttırma usulü

ile satışının yapılacağı ilanı yer alıyordu.

Gonzales, birkaç yıl önce ortadan kalkan

bu durumun hala internet ortamında

yer almasının, özel hayatını ihlal ettiğini

ve bu sebeple AB’nin kişisel verilerin

korunması mevzuatı çerçevesinde söz

konusu verilere erişimin engellenmesi

gerektiğini öne sürdü.

ABAD’ın Konuya İlişkin

Yorumu Ne Oldu?

Talebi değerlendirmeye alan AEPD

ilk olarak, gazetenin Gonzales ile ilgili

bilgiyi yasal olarak yayınladığını belirte-

rek gazeteye yönelik talebi reddetmişti.

Bununla birlikte Google ile ilgili talebi

haklı bulan AEPD, Google şirketinden ve

Google İspanya’dan Gonzales’in verileri-

nin arama motorundan çıkartılması ve

gelecekte de ilgili verilere ulaşılmaması-

nı sağlayacak gerekli düzenlemeleri yap-

masını istemişti. AEPD’nin işbu kararına

itiraz eden Google’ın ve şirketin İspan-

ya’daki birimi Google İspanya’nın ilgili

kararın iptali için İspanya Ulusal Yüksek

Mahkemesi’ne dava açması üzerine Yük-

sek Mahkeme, kişisel verilerin korun-

ması ile ilgili AB mevzuatının (özellikle

95/46 sayılı Kişisel Verilerin Korunması

Yönergesi’nin) davaya tatbiki ile ilgili

yorumunu belirtmesi için ABAD’a baş-

vurmuştu. Yüksek Mahkeme üç temel ko-

nuda ABAD’ın fikrini talep etti. Öncelikle

kişisel verilerin korunması ile ilgili AB

mevzuatı Google gibi aramamotorlarının

faaliyetlerini de kapsıyor mu? İkinci ola-

rak, Google’ınmerkezinin ABD’de olduğu

düşünüldüğünde, mevzuat, ana işlem

merkezi AB sınırları dışında yer alan bir

kuruma karşı da uygulanabilir mi? Ve son

olarak işbu mevzuata dayanarak bireyler

kendi kişisel verilerinin internet arama

motorlarından kaldırılması yönünde bir

hak talebinde bulunabilirler mi?

Teknik hukuki tartışmalara girme-

den kısaca özetleyecek olur isek, ABAD

öncelikle kişisel verilerin korunması ile

ilgili ABmevzuatının arama motorlarına

da uygulanabileceğini, zira arama moto-

ru operatörlerinin kontrollü bir biçimde

internette mevcut verileri topladıklarını,

verileri kayıt altına alıp düzenlediklerini

ve bu verileri kullanıcılarının erişimine

sundukları ve dolayısı ile işbu faaliyetle-

rin de, özellikle ilgili AB Yönergesi’nde

yer alan konulardan olduğunu belirt-

miştir. Daha somut bir anlatımla, kişisel

verilere doğrudan erişimi bulunan kişi,

kurum ve kuruluşlarının yanı sıra arama

motorları da kişisel veriler söz konusu

olduğunda AB hukukuna riayet etmek

ile yükümlü. İkinci soru ile ilgili olarak

ABAD’ın yaklaşımı, AB hukukunun sınır

ötesi kuruluşlara uygulanabilmesi ba-

kımından Schrems kararı ile paralellik

gösteriyor. Her ne kadar fiziki olarak

Google’ın sunucuları AB sınırları dışın-

da yer alsa da, Google, bağlı kuruluşları

aracılığıyla AB içerisinde yürütmekte

olduğu faaliyetleri nedeniyle AB huku-

kunun kapsamı içerisinde. Dolayısıyla,

AB hukukunun, Google İspanya’ya da

uygulanacağını söylemek mümkün.

Davanın özünü oluşturan son soru-

ya ise ABAD şartlı olarak evet cevabını

veriyor. ABAD’a göre kişisel verilerin

korunması hakkındaki mevzuata isti-

naden, belirli şartların varlığı halinde

bireylerin arama motorları operatörle-

rinden kendileri ile ilgili kişisel verileri

içeren linklerin kaldırılmasını isteme

hakkı bulunuyor. Özellikle ilgili linklerin

hatalı, yetersiz, amaca hizmet etmeyen

ve amacı aşan birtakım bilgiler içermesi

durumunda bu hakkın varlığından söz

edilebilir. Bununla birlikte ABAD, “unu-

tulma hakkı” olarak da adlandırılan bu

hakkın mutlak bir hak olmadığının ve

ilgili hak talebine cevap verilirken, ifade

ve basın özgürlüğü gibi diğer temel hak-

lar ile hassas bir dengenin gözetilmesi

gerektiğinin altını çiziyor. Başka bir de-

yişle unutulma hakkı talepleri, her olay

için münferit olarak değerlendirilecek

olup, söz konusu değerlendirme yapılır-

ken arama motorlarından kaldırılması

istenen kişisel verilerin, özel hayatın

gizliliği üzerine etkisi karşısında kamu-

nun bilgi edinme hakkı kapsamında işbu

bilginin ne derece gerekli olduğu göz

önünde bulundurulacak.

Her ne kadar karar, Google özelinde

alınmış olsa da, söz konusu karar kaçı-

nılmaz olarak Google’ın yanı sıra AB sı-

nırları içerisinde faaliyet gösteren Yahoo

ve Bing gibi diğer popüler arama motoru

operatörlerini de doğrudan ilgilendiri-

yor. Dolayısıyla yukarıda kısaca özetini

vermiş olduğumuz karara istinaden ar-

tık AB sınırları içerisinde ikamet eden

milyonlarca kullanıcı, kişisel verilerini

içeren mecralara yönlendiren internet

linklerinin kaldırılmasını doğrudan

arama motorlarını kontrol eden opera-

törlerden talep edebilecek. Talebi alan

operatör ise ABAD’ın “unutulma hakkı”

ile ilgili ortaya koyduğu prensipler dahi-

linde işlem yapıp talebi değerlendirmek

zorunluluğunda. Talebin reddedilmesi

durumunda ise yine ABAD’ın ilgili dava-

da altını çizdiği üzere, başvurucunun ret

kararına karşı veri koruma kurumlarına

veya yargı makamlarına başvurma hakkı

bulunuyor. Böyle bir talep ile karşılaşan

veri koruma kurumları ise yine talebi de-

ğerlendirirken ABAD’ın ortaya koyduğu

temel prensiplere göre meseleyi karara

bağlayacak olup değerlendirmesinde

özel hayatın gizliliği ile kamunun ilgili

bilgiye ulaşma gereksinimi arasındaki

dengeyi gözetmek durumunda.