Table of Contents Table of Contents
Previous Page  79 / 92 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 79 / 92 Next Page
Page Background

İKTİSADİ KALKINMA VAKFI DERGİSİ

77

ait uçağın kaybolması nedeniyle uçak

izleme sistemlerinin tekrar tartışmaya

açılması, Avrupa Komisyonu’nun yeni

kurallar tanımlamasıyla bağlantılı oldu-

ğu ifade edilebilir

6

.

Bu kararlar, genel olarak sualtı ko-

num bulma cihazları ile uçuş ve kokpit

ses kayıt sistemlerinin teknolojik ye-

niliklerle birlikte geliştirilmesi olarak

sıralanabilir. Ayrıca Komisyon, 18 Mart

2016 tarihinde karayolu ve yolcu taşı-

macılığını ilgilendiren önemli kararlar

aldı. Üye ülkeler arasında AB karayolu

ulaşım ihlallerini sınıflandıran ve yap-

tırımları netleştiren kurallar belirle-

yen Komisyon, teknolojiye uyumlu ve

taşımacıları daha etkin izleyebilecek

“akıllı” takigrafların kullanılmasının ge-

rekliliğine işaret etti. Böylece, yolculuk

güzergâhlarının otomatik olarak kayde-

dilmesi ve herhangi bir problem veya

suç şüphesinde lokasyon tespitinin ve

yasaların uygulanmasının daha etkin

hale getirilmesi planlanıyor. Avrupa Yol

Güvenliği şartıyla birlikte bu kuralların

hayata geçirilmesi kazaların önlenme-

sinin, tespitinin ve yasal kısıtlamaların

etkin uygulanmasının önünü açabilir.

Yol güvenliği ile ilgili resmi adım-

lar AB için oldukça önemli bir gündem

maddesine sahip olmanın yanı sıra,

Mart 2015’te Komisyon tarafından ya-

yımlanan bir raporda; AB’de ölümlü

kaza sayısının 2010 yılında 31 bin 500

olduğu, 2014 yılında ise söz konusu

sayının 25 bin 700’e indiği ve 2020 yılı

için bu sayının 15 bin 700’e düşürül-

mesi hedefleniyor

7

. Ancak bu hedefe

yönelik iki engel dikkat çekiyor: 2014

yılında ölümlü kaza oranındaki düşüşün

yavaşlaması ve üye ülkeler arasında

bulunan istatistik ve yaptırım farklılık-

ları. Komisyonun 2015 yılı sonunda ve

2016 yılında aldığı kararların bu hedef

çerçevesinde değerlendirilmesi daha

etkili bir analiz sunabilir. Türkiye’nin

ölümlü kaza fotoğrafına baktığımızda

ise AB üye ülkelerinden maalesef hala

çok daha fazla orana sahip olduğu gö-

rülüyor. Örneğin, sadece 2014 yılında

Türkiye’de 1 milyon 99 bin kaza gerçek-

leşmiş ve bu kazalarda ölü sayısı 3 bin

524’ü bulmuştu

8

. Bu anlamda, seyahat

güvenliğini artırmak ve bu hususta AB

kriterlerine uyumun sağlanması için

Türkiye’nin atması gereken yasal adım-

lar önemini koruyor.

Sonuç

Sonuç olarak, AB içinde ulaştırma

ağı oluşturmanın önemli bir parçası

olan TEN-T projesi için önemli bir ya-

tırım kaynağı ayrıldığı ve bu kaynakla

projeler desteklenirken istihdamın da

artırılacağı görülüyor. Türkiye’de ise IPA

fonları kapsamında, özellikle demiryolu

ağında TEN-T ağının bir parçası olarak

birçok proje başlatılmış ve sürdürülü-

yor. Buna ek olarak, ulaşımda gittikçe

daha önemli bir paya sahip olan hava-

cılıkla ilgili AB, 2015 yılı sonunda yeni

Havacılık Stratejisi’ni duyurdu. Strate-

jinin ticari ve güvenlik standartlarıyla

uygun büyüme hedefi dikkat çekiyor. Bu

gündeme paralel olarak 2015 yılı Tür-

kiye İlerleme Raporu’nda Türkiye’nin

sivil havacılık konusunda etkin büyüme

stratejisini yakalayamadığı eleştirisi de

tesadüf olabilir. Ayrıca, AB içinde yolcu

güvenliği stratejik yaklaşılan bir konu

ve Avrupa Komisyonu’nun yayımladığı

istatistiklerde ölümlü kaza oranlarında

genel bir düşüş eğilimi olduğu ancak

bu eğilimin 2014 yılında yavaşladığı,

bu yavaşlamanın üye ülkeler arasın-

daki farklılıklarla birlikte AB’yi 2020

yol güvenliği hedefinden uzaklaştırdığı

görülüyor. Son olarak, AB üye ülkeleriyle

kıyaslandığında Türkiye’de ölümlü kaza

sayısının fazla olduğu bilinmekte ve bu

noktada Türkiye’nin AB Yol Güvenliği

stratejisine uyum sağlaması önemli hale

geliyor.

1

Avrupa Komisyonu,“Opportunities for the transport sector under

the Investment Plan Non-paper to Ministers for 8 October 2015

Transport Council”, 2015.

2

T.C. AB Bakanlığı, Fasıl 21Trans-Avrupa Ağları, 2015, http://www.

ab.gov.tr/?p=86&l=1,

Erişim tarihi: 20 Mart 2016.

3

DenizTicaret Gazetesi, Ulusal Ulaştırma Ana Planı Hazırlama projesi,

Şubat 2016,

http://www.denizticaretgazetesi.org/ulusal_ulastir-

ma_ana_plani_hazirlama_projesi_haber8676.html, Erişim tarihi:

18 Mart 2016.

4

Avrupa Komisyonu,“Commission presents an Aviation Strategy for

Europe”, 7 Aralık 2015.

5

Anadolu Ajansı,“Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme BakanıYıldı-

rım: 3. Havalimanı 2018’in Şubat Ayında Açılacak”, 24 Şubat 2016.

6

Avrupa Komisyonu,“Aviation: Commission Adopts New Rules on

AircraftTracking”, 16 Aralık 2015.

7

Avrupa Komisyonu,“Road Safety in European Union:Trends,

Statistics and Main Challenges”, Mart 2015.

8

TÜİK,“KarayoluTrafik Kaza İstatistikleri 2014”,TÜİK Haber Bülteni,

Sayı: 18760,Temmuz 2015 ,

http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBul- tenleri.do?id=18760

, ErişimTarihi 20 Mart 2016 .