

83
Arjantin’in de aralarında bulunduğu Latin Amerika ile
Karayipler’deki ülkelerin AB ile ilişkilerinde bilgi top-
lumu, insan hakları ve sosyal eşitsizliklerin giderilmesi
öncelikleri sıralanmıştır. 2002 Madrid Zirvesi’nde ise
siyasi deklarasyon yayımlanarak, ilgili ülkelerde ortak
siyasi değerlerin desteklenmesi kararı alınmıştır. Krizin
ortasında 2003 yılında Arjantin Hükümeti tarafından
bir dizi reforma imza atılmış ve bu reformlar kamu yö-
netimi, ekonomik büyüme ve sosyal uyum konularında
gündeme taşınmıştır.
GÜNCEL SORUN: TİCARİ KISITLAMALAR
AB ve Arjantin ilişkilerinin yoğun yaşandığı kriz döne-
minde, ülkeye yapılan yardımlar ve ikili ilişkilerin yakınlığı
dikkat çekmektedir. Ancak serbest ticaret müzakerelerine
şeklini veren önemli bir detay 2008-2012 döneminde Ar-
jantin Hükümeti’nin politika seçiminde saklı. Arjantin Hü-
kümeti tarafından uygulamaya geçirilen ticari kısıtlama-
lar, ikili ilişkilerde önemli bir sorun olarak ortaya çıkmıştır.
Kısıtlamaların nedenleri o dönemki hükümetin ticaret ve
yatırım politikalarına bağlı olarak gelişmiştir. Kısıtlamala-
rın artırıldığı dönemde, özellikle ihracat lisansları üzerine
getirilen sıkı politikalarla öne çıkmaktadır. Diğer taraftan,
ticarette şeffaflık prensibinden uzaklaşılmasının AB poli-
tikasına ters düştüğü görülmektedir. AB’nin konuya yöne-
lik tutumu 2012 yılında DTÖ nezdinden dava açılmasına
kadar gitmiştir.
AB ayrıca Kasım 2013-2018 döneminde geçerli ola-
cak ortalama yüzde 24,6 oranında anti-damping vergisini
biyo-dizel ithalatına ihdas ettiğini duyurmuştur. Arjantin
ise DTÖ’de özel panel kurulması başvurusunda bulun-
muştur. Sadece AB değil, ABD ve Japonya tarafından da
Arjantin’de et ihracatında diğer ülkelerin aleyhine işleyen
kuralları nedeniyle panel başvuru yapılmıştır.
AB’NİN SON GİRİŞİMİ: “BÜYÜMEK İÇİN MİSYON”
Avrupa Komisyonu’nun Girişimcilik ve Sanayi Genel
Müdürlüğü tarafından organize edilen “Büyüme için
Misyon”
(Mission For Growth)
adı altında oluşturulan bir
girişimle, AB ve diğer ülkeler arasında girişim ve sanayi
alanında işbirliğini güçlendirmek ve potansiyeli yüksek
olarak gözüken bölgelere yönelik siyasi görüşmeleri hız-
landırarak, iş olanaklarının temelini atmak amacı benim-
senmiştir. Böylelikle AB, İç Pazarı’n dış pazarlara açılımını
sağlamaktadır. Özellikle ilgili bölgelerde karşılıklı yatırım-
ları artırıcı sanayi, yenilikçilik, girişimcilik, hammaddeler,
KOBİ’ler, turizm ve uzay alanlarında işbirliği olanakları
üzerinde durulmaktadır. Böylelikle Avrupalı şirketlerin ve
KOBİ’lerin uluslararalılaştırılması hedeflenmektedir. 2011
yılından beri toplam 19 ülkede toplantılar gerçekleştiril-
miştir. Arjantin’e yönelik toplantıların ilki 17 Aralık 2011,
ikincisi 13 Haziran 2014 tarihinde yapılmıştır.
Mevcut süreçte,
Arjantin’in kırılgan yapısı hala dikkat
çekmektedir. Görüldüğü gibi ekonomik büyüme sürdürü-
lebilir kılınamamaktadır. AB ve Arjantin arasındaki siyasi
ilişkiler devam etmekte; ancak ithalat kısıtlamaları ve li-
sans konularındaki sorunların da varlığını sürdürdüğü gö-
rülmektedir. AB modelinin örnek alındığı MERCOSUR’un
siyasi ve ekonomik alanda tam bir birlik olma hedefinin
gerçekleşmesi, AB ile olan ticaret ilişkilerinin seyrinde ve
ortak politikaların oluşturulmasında saklı olduğu kadar,
AB’nin temel değerlerinden insan hakları, demokrasi
ve şeffaflık ilkelerindeki performansı ile hızlanacaktır.
Arjantin’in coğrafi olması gereği Avrupa kıtasına uzak ol-
ması, belli ölçüde pazarların tanınması sürecini de uzata-
bilir. AB için şeffaflık çerçevesinde, pazara yönelik güven
ortamının siyasi ve ekonomik ilişkilerdeki boyutu önemli
hale gelmektedir.
Tablo 6:
AB’nin Arjantin ileTicareti (milyar avro)
Yıl
İthalat
AB payı (yüzde)
İthalat
AB payı (yüzde)
Denge
ToplamTicaret
2007
8,543
0,6
5,993
0,5
-2,551
14,536
2008
10,658
0,7
6,091
0,5
-4,567
16,749
2009
8,215
0,7
4,778
0,4
-3,437
12,993
2010
9,317
0,6
7,424
0,5
-1,893
16,741
2011
10,696
0,6
8,328
0,5
-2368
19,024
2012
9,959
0,6
8,563
0,5
-1396
18,522
2013
8,140
0,5
10,004
0,6
1,864
18,144
Kaynak
: Avrupa Komisyonu