Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  85 / 96 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 85 / 96 Next Page
Page Background

83

Arjantin’in de aralarında bulunduğu Latin Amerika ile

Karayipler’deki ülkelerin AB ile ilişkilerinde bilgi top-

lumu, insan hakları ve sosyal eşitsizliklerin giderilmesi

öncelikleri sıralanmıştır. 2002 Madrid Zirvesi’nde ise

siyasi deklarasyon yayımlanarak, ilgili ülkelerde ortak

siyasi değerlerin desteklenmesi kararı alınmıştır. Krizin

ortasında 2003 yılında Arjantin Hükümeti tarafından

bir dizi reforma imza atılmış ve bu reformlar kamu yö-

netimi, ekonomik büyüme ve sosyal uyum konularında

gündeme taşınmıştır.

GÜNCEL SORUN: TİCARİ KISITLAMALAR

AB ve Arjantin ilişkilerinin yoğun yaşandığı kriz döne-

minde, ülkeye yapılan yardımlar ve ikili ilişkilerin yakınlığı

dikkat çekmektedir. Ancak serbest ticaret müzakerelerine

şeklini veren önemli bir detay 2008-2012 döneminde Ar-

jantin Hükümeti’nin politika seçiminde saklı. Arjantin Hü-

kümeti tarafından uygulamaya geçirilen ticari kısıtlama-

lar, ikili ilişkilerde önemli bir sorun olarak ortaya çıkmıştır.

Kısıtlamaların nedenleri o dönemki hükümetin ticaret ve

yatırım politikalarına bağlı olarak gelişmiştir. Kısıtlamala-

rın artırıldığı dönemde, özellikle ihracat lisansları üzerine

getirilen sıkı politikalarla öne çıkmaktadır. Diğer taraftan,

ticarette şeffaflık prensibinden uzaklaşılmasının AB poli-

tikasına ters düştüğü görülmektedir. AB’nin konuya yöne-

lik tutumu 2012 yılında DTÖ nezdinden dava açılmasına

kadar gitmiştir.

AB ayrıca Kasım 2013-2018 döneminde geçerli ola-

cak ortalama yüzde 24,6 oranında anti-damping vergisini

biyo-dizel ithalatına ihdas ettiğini duyurmuştur. Arjantin

ise DTÖ’de özel panel kurulması başvurusunda bulun-

muştur. Sadece AB değil, ABD ve Japonya tarafından da

Arjantin’de et ihracatında diğer ülkelerin aleyhine işleyen

kuralları nedeniyle panel başvuru yapılmıştır.

AB’NİN SON GİRİŞİMİ: “BÜYÜMEK İÇİN MİSYON”

Avrupa Komisyonu’nun Girişimcilik ve Sanayi Genel

Müdürlüğü tarafından organize edilen “Büyüme için

Misyon”

(Mission For Growth)

adı altında oluşturulan bir

girişimle, AB ve diğer ülkeler arasında girişim ve sanayi

alanında işbirliğini güçlendirmek ve potansiyeli yüksek

olarak gözüken bölgelere yönelik siyasi görüşmeleri hız-

landırarak, iş olanaklarının temelini atmak amacı benim-

senmiştir. Böylelikle AB, İç Pazarı’n dış pazarlara açılımını

sağlamaktadır. Özellikle ilgili bölgelerde karşılıklı yatırım-

ları artırıcı sanayi, yenilikçilik, girişimcilik, hammaddeler,

KOBİ’ler, turizm ve uzay alanlarında işbirliği olanakları

üzerinde durulmaktadır. Böylelikle Avrupalı şirketlerin ve

KOBİ’lerin uluslararalılaştırılması hedeflenmektedir. 2011

yılından beri toplam 19 ülkede toplantılar gerçekleştiril-

miştir. Arjantin’e yönelik toplantıların ilki 17 Aralık 2011,

ikincisi 13 Haziran 2014 tarihinde yapılmıştır.

Mevcut süreçte,

Arjantin’in kırılgan yapısı hala dikkat

çekmektedir. Görüldüğü gibi ekonomik büyüme sürdürü-

lebilir kılınamamaktadır. AB ve Arjantin arasındaki siyasi

ilişkiler devam etmekte; ancak ithalat kısıtlamaları ve li-

sans konularındaki sorunların da varlığını sürdürdüğü gö-

rülmektedir. AB modelinin örnek alındığı MERCOSUR’un

siyasi ve ekonomik alanda tam bir birlik olma hedefinin

gerçekleşmesi, AB ile olan ticaret ilişkilerinin seyrinde ve

ortak politikaların oluşturulmasında saklı olduğu kadar,

AB’nin temel değerlerinden insan hakları, demokrasi

ve şeffaflık ilkelerindeki performansı ile hızlanacaktır.

Arjantin’in coğrafi olması gereği Avrupa kıtasına uzak ol-

ması, belli ölçüde pazarların tanınması sürecini de uzata-

bilir. AB için şeffaflık çerçevesinde, pazara yönelik güven

ortamının siyasi ve ekonomik ilişkilerdeki boyutu önemli

hale gelmektedir.

Tablo 6:

AB’nin Arjantin ileTicareti (milyar avro)

Yıl

İthalat

AB payı (yüzde)

İthalat

AB payı (yüzde)

Denge

ToplamTicaret

2007

8,543

0,6

5,993

0,5

-2,551

14,536

2008

10,658

0,7

6,091

0,5

-4,567

16,749

2009

8,215

0,7

4,778

0,4

-3,437

12,993

2010

9,317

0,6

7,424

0,5

-1,893

16,741

2011

10,696

0,6

8,328

0,5

-2368

19,024

2012

9,959

0,6

8,563

0,5

-1396

18,522

2013

8,140

0,5

10,004

0,6

1,864

18,144

Kaynak

: Avrupa Komisyonu