Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 96 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 96 Next Page
Page Background

27

Resolution Board)

ve yeniden yapılandırma fonu

(Single

Resolution Fund)

kurulmuş olup, 2015 yılından itibaren

faaliyete başlayacaktır. Mekanizmanın amacı, zor du-

rumdaki bankaların yeniden yapılandırılması veya tasfi-

yesi işlemlerinin hızlı bir şekilde ve bankacılık sisteminde

sorun yaratmadan yapılması, bankaların kurtarılmasının

devlet üzerindeki maliyetinin düşürülmesidir.

SONUÇ

Avro krizi; EPB’nin MA ile belirlenen kurumsal yapı-

sının, etkin kriz yönetimi, bütünleşmenin hızlandı-

rılması ve sağlam ekonomi politikaları uygulanması

yönünden yetersiz olduğunu ortaya koymuştur.

Diğer bir ifadeyle, merkezi bir finansal otorite ve zor

durumda olan ülkeler için daimi bir kurtarma meka-

nizması olmaksızın Avro Alanı’nın mali ve finansal

istikrarının sağlanması, EPB’nin karşı karşıya olduğu

en önemli zorluk olarak ortaya çıkmıştır.

• Kriz, Üye Devletlerin yapısal farklılıklarını (yüksek

işsizlik, ödemeler dengesi açıkları, düşük rekabet

gücü gibi) ortaya çıkarmış ve EPB çerçevesinde Üye

Devletlerin ekonomik entegrasyonu yerine, ülkele-

rin giderek ayrıştığı bir yapının oluştuğu gözlen-

miştir.

Bu nedenle, gelecekte muhtemel krizlerin önlemesi

ve üye ülkelerin reel uyumu için, MA nominal uyum

kriterleri yanında, rekabet gücüne yönelik diğer eko-

nomik göstergelerinin (özellikle cari işlemler denge-

sizliği olan üyelerde) de izlenmesi gerekmektedir.

Avro krizi, özellikle mali disipline yönelik kararların

alınması ve uygulanmasında (Mali İttifak Antlaşma-

sı gibi) Almanya’nın Birlik içindeki rolünün, başta

Fransa olmak üzere, Birliğin diğer ülkelerine karşı ön

plana çıktığını ve Almanya’nın EPB’nin tartışmasız

lideri olduğunu göstermiştir. Bu nedenle, gelecekte

de EPB’nin işlemesinde merkezi kontrol altındaki

mali disipline yönelik ekonomi politikalarından taviz

verilmeyeceği anlaşılmaktadır.

Avro krizinin başladığı 2009 yılından beri EPB’ye 3

yeni üyenin katılımı ile üye sayısının 18’e yükseldiği

(2009’da Slovakya, 2011’de Estonya ve 2014’te Le-

tonya) ve Ocak 2015 tarihinde Litvanya’nın katılımı

ile EPB’nin üye sayısının 19’a çıkacağı göz önüne

alındığında, EPB’nin fiyat istikrarına yönlendirilmiş

politikaları ile genişlemeye devam etmesi, sürdü-

rülebilirliği konusunda olumlu bir referans olarak

değerlendirilebilir.

Yukarıda detaylandırıldığı gibi, başta Avrupa Ban-

kacılık Birliği’nin oluşturulmasına yönelik AMB

sorumluluğunda ve yönetiminde Tek Denetim Me-

kanizması’nın kurulması gibi yapılanmalar; piyasa

disiplininin oluşturulması, erken uyarı mekaniz-

malarının kurulması ve EPB’nin derinleştirilmesi

yönünden önemli reformlar olarak kabul edilmek-

tedir. Bankacılık Birliğinin 2’nci unsuru olan Banka-

ların Yeniden Yapılandırılması ve Tasfiyesine yönelik

Mekanizma

(Single Resolution Mechanism)

8

ise özel

sektör borcunun kamu borcuna dönüşmesinin en-

gellenmesi (banka borcu ile kamu borcu arasındaki

bağlantının/bağımlılığın ortadan kaldırılması) dola-

yısıyla kamu borcunun sürdürülebilirliğin sağlanma-

sı yönünden önem taşımaktadır.

Avro krizinde, AB’de bankaların kurtarılması için

vergi mükelleflerinin 4,5 trilyon avro tutarındaki pa-

rasının kullanıldığı9 göz önüne alındığında, Yeniden

Yapılandırma/Tasfiye Fonu kurulması zor durumdaki

bankaların vergi mükellefleri üzerindeki yükünün

azaltılmasını sağlayacaktır.

EPB’nin derinleştirilmesi ve güçlü bir ekonomik yö-

netişim oluşturulmasına yönelik reformların başarı-

sı, ortak para birimini paylaşan Üye Devletlerin ortak

mali politikaları

(diğer bir ifadeyle bütçelerini)

pay-

laşmaya istekli olup olmadıklarına bağlı olacaktır

*

.

6

Konsey

Raporu’nda önerilen dört

sütunlu yapı; Bütünleştirilmiş

Finansal Çerçeve

(banking union),

Bütünleştirilmiş Bütçesel Çerçeve

(fiscal union),

Bütünleştirilmiş

Ekonomi politikası Çerçevesi

(economic union)

ve Demokratik

Meşruiyet ve HesapVerme

sorumluluğunun, karar verme

sürecinde güçlendirilmesinden

(political union)

oluşmaktadır.

7

Finansal

öneme sahip

(significant)

Avro

Alanı kredi kurumları üç

(3)

ölçüt

esas alınarak belirlenmiştir:

Toplam varlıklarının değeri, kredi

kurumunun yerleşik olduğu ülke

veya tüm AB içindeki ekonomik

önemi ve sınır ötesi faaliyetlerinin

boyutu.

8

-Directive

2014/59/EU of the European

Parliament and of the Council

of 15 May 2014 establishing a

framework for the recovery and

resolution of credit institutions

and investment firms-

Regulation (EU) No 806/2014

of the European Parliament and

of the Council of 15 July 2014

establishing uniform rules and

a uniform procedure for the

resolution of credit institutions and

certain investment firms in the

framework of a Single Resolution

Mechanism and a Single

Resolution Fund

9

European Commission

‘’Communication from the

Commission to the European

Parliament and the Council/A

Roadmap to the Banking Union’’,

12.09.2012

*

Kaynaklar:

Otmar Issing (Executive Board

member of ECB), ‘’The Birth of

The Euro ‘’Cambridge University

Pres, 2008

- Report,

“Towards a Genuine Economic

and Monetary Union”, 5 Aralık

2012

-European

Commission,“Success and

Challenges after 10 years of

Economic and Monetary Union”,

2008

- European

Commission,“Communication

from the Commission to the

European Parliament and the

Council/A Roadmap to the

Banking Union”, 12.09.2012

-Z.Darvas-S.

Merler,“The European Central

Bank InThe Age of Banking

Union”, Bruegel Policy

Contribution 2013/13

- www.

bankingsupervision.europa.eu

Türkan Gedikkaya kimdir?

Türkan Gedikkaya, An-

kara İktisadi ve Ticari İlimler

Akademisi, Ekonomi-Maliye

Bölümü’nü bitirdi. Profes-

yonel kariyerine Türkiye

Cumhuriyet Merkez Bankası

(TCMB), Kambiyo Genel Mü-

dürlüğü’nde başladı.

TCMB tarafından AB ile İlişkiler konusunda

oluşturulan “Avrupa Birliği, Avro ve Türk Ekonomi-

sine Etkileri Komisyonu” üyeliği ve “Avrupa Birliği,

Avro ve Türkiye’ye Etkileri” Projesi’nin sekretarya

görevini yürüttü. Bu proje kapsamında; Mali sektör

ve reel sektörün Avrupa Birliği-Ekonomik ve Parasal

Birlik ve Avro konusunda bilgilendirilmesine yönelik

olarak konferans ve seminerler düzenledi.

TCMB Tokyo Temsilciliği’nde 2 yıl görev yaptı.

Japonya başta olmak üzere, Uzakdoğu ekonomileri

ve bankacılık sistemleri hakkında raporlar hazırladı.

2000 yılında TCMB’den Müdür Yardımcısı olarak

emekli olan Gedikkaya, Ankara Üniversitesi, Avrupa

Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi (ATA-

UM) ve muhtelif üniversiteler tarafından düzenle-

nen Avrupa Birliği Lisansüstü sertifika kurslarında,

Avrupa Merkez Bankası, Parasal Birlik ve Avro ve

AB’de Bankacılık konularında ders vermektedir.

Gedikkaya’nın Ekonomik ve Parasal Birlik,

AB’nin Genişleme Süreci ve Türkiye’ye Etkileri, AB

Mali Sistemi konularında yayınlanmış çeşitli tanıtıcı

broşür, kitapçık ve makaleleri bulunmaktadır.

Hâlihazırda, Kalkınma Bakanlığı/Kalkınma

Ajansları ve AB/Katılım Öncesi Hibe programları

bünyesinde Dış Uzman olarak görev yapmaktadır.