

27
Resolution Board)
ve yeniden yapılandırma fonu
(Single
Resolution Fund)
kurulmuş olup, 2015 yılından itibaren
faaliyete başlayacaktır. Mekanizmanın amacı, zor du-
rumdaki bankaların yeniden yapılandırılması veya tasfi-
yesi işlemlerinin hızlı bir şekilde ve bankacılık sisteminde
sorun yaratmadan yapılması, bankaların kurtarılmasının
devlet üzerindeki maliyetinin düşürülmesidir.
SONUÇ
•
Avro krizi; EPB’nin MA ile belirlenen kurumsal yapı-
sının, etkin kriz yönetimi, bütünleşmenin hızlandı-
rılması ve sağlam ekonomi politikaları uygulanması
yönünden yetersiz olduğunu ortaya koymuştur.
Diğer bir ifadeyle, merkezi bir finansal otorite ve zor
durumda olan ülkeler için daimi bir kurtarma meka-
nizması olmaksızın Avro Alanı’nın mali ve finansal
istikrarının sağlanması, EPB’nin karşı karşıya olduğu
en önemli zorluk olarak ortaya çıkmıştır.
• Kriz, Üye Devletlerin yapısal farklılıklarını (yüksek
işsizlik, ödemeler dengesi açıkları, düşük rekabet
gücü gibi) ortaya çıkarmış ve EPB çerçevesinde Üye
Devletlerin ekonomik entegrasyonu yerine, ülkele-
rin giderek ayrıştığı bir yapının oluştuğu gözlen-
miştir.
Bu nedenle, gelecekte muhtemel krizlerin önlemesi
ve üye ülkelerin reel uyumu için, MA nominal uyum
kriterleri yanında, rekabet gücüne yönelik diğer eko-
nomik göstergelerinin (özellikle cari işlemler denge-
sizliği olan üyelerde) de izlenmesi gerekmektedir.
•
Avro krizi, özellikle mali disipline yönelik kararların
alınması ve uygulanmasında (Mali İttifak Antlaşma-
sı gibi) Almanya’nın Birlik içindeki rolünün, başta
Fransa olmak üzere, Birliğin diğer ülkelerine karşı ön
plana çıktığını ve Almanya’nın EPB’nin tartışmasız
lideri olduğunu göstermiştir. Bu nedenle, gelecekte
de EPB’nin işlemesinde merkezi kontrol altındaki
mali disipline yönelik ekonomi politikalarından taviz
verilmeyeceği anlaşılmaktadır.
•
Avro krizinin başladığı 2009 yılından beri EPB’ye 3
yeni üyenin katılımı ile üye sayısının 18’e yükseldiği
(2009’da Slovakya, 2011’de Estonya ve 2014’te Le-
tonya) ve Ocak 2015 tarihinde Litvanya’nın katılımı
ile EPB’nin üye sayısının 19’a çıkacağı göz önüne
alındığında, EPB’nin fiyat istikrarına yönlendirilmiş
politikaları ile genişlemeye devam etmesi, sürdü-
rülebilirliği konusunda olumlu bir referans olarak
değerlendirilebilir.
•
Yukarıda detaylandırıldığı gibi, başta Avrupa Ban-
kacılık Birliği’nin oluşturulmasına yönelik AMB
sorumluluğunda ve yönetiminde Tek Denetim Me-
kanizması’nın kurulması gibi yapılanmalar; piyasa
disiplininin oluşturulması, erken uyarı mekaniz-
malarının kurulması ve EPB’nin derinleştirilmesi
yönünden önemli reformlar olarak kabul edilmek-
tedir. Bankacılık Birliğinin 2’nci unsuru olan Banka-
ların Yeniden Yapılandırılması ve Tasfiyesine yönelik
Mekanizma
(Single Resolution Mechanism)
8
ise özel
sektör borcunun kamu borcuna dönüşmesinin en-
gellenmesi (banka borcu ile kamu borcu arasındaki
bağlantının/bağımlılığın ortadan kaldırılması) dola-
yısıyla kamu borcunun sürdürülebilirliğin sağlanma-
sı yönünden önem taşımaktadır.
Avro krizinde, AB’de bankaların kurtarılması için
vergi mükelleflerinin 4,5 trilyon avro tutarındaki pa-
rasının kullanıldığı9 göz önüne alındığında, Yeniden
Yapılandırma/Tasfiye Fonu kurulması zor durumdaki
bankaların vergi mükellefleri üzerindeki yükünün
azaltılmasını sağlayacaktır.
•
EPB’nin derinleştirilmesi ve güçlü bir ekonomik yö-
netişim oluşturulmasına yönelik reformların başarı-
sı, ortak para birimini paylaşan Üye Devletlerin ortak
mali politikaları
(diğer bir ifadeyle bütçelerini)
pay-
laşmaya istekli olup olmadıklarına bağlı olacaktır
*
.
6
Konsey
Raporu’nda önerilen dört
sütunlu yapı; Bütünleştirilmiş
Finansal Çerçeve
(banking union),
Bütünleştirilmiş Bütçesel Çerçeve
(fiscal union),
Bütünleştirilmiş
Ekonomi politikası Çerçevesi
(economic union)
ve Demokratik
Meşruiyet ve HesapVerme
sorumluluğunun, karar verme
sürecinde güçlendirilmesinden
(political union)
oluşmaktadır.
7
Finansal
öneme sahip
(significant)
Avro
Alanı kredi kurumları üç
(3)
ölçüt
esas alınarak belirlenmiştir:
Toplam varlıklarının değeri, kredi
kurumunun yerleşik olduğu ülke
veya tüm AB içindeki ekonomik
önemi ve sınır ötesi faaliyetlerinin
boyutu.
8
-Directive
2014/59/EU of the European
Parliament and of the Council
of 15 May 2014 establishing a
framework for the recovery and
resolution of credit institutions
and investment firms-
Regulation (EU) No 806/2014
of the European Parliament and
of the Council of 15 July 2014
establishing uniform rules and
a uniform procedure for the
resolution of credit institutions and
certain investment firms in the
framework of a Single Resolution
Mechanism and a Single
Resolution Fund
9
European Commission
‘’Communication from the
Commission to the European
Parliament and the Council/A
Roadmap to the Banking Union’’,
12.09.2012
*
Kaynaklar:
Otmar Issing (Executive Board
member of ECB), ‘’The Birth of
The Euro ‘’Cambridge University
Pres, 2008
- Report,
“Towards a Genuine Economic
and Monetary Union”, 5 Aralık
2012
-European
Commission,“Success and
Challenges after 10 years of
Economic and Monetary Union”,
2008
- European
Commission,“Communication
from the Commission to the
European Parliament and the
Council/A Roadmap to the
Banking Union”, 12.09.2012
-Z.Darvas-S.
Merler,“The European Central
Bank InThe Age of Banking
Union”, Bruegel Policy
Contribution 2013/13
- www.
bankingsupervision.europa.eu
Türkan Gedikkaya kimdir?
Türkan Gedikkaya, An-
kara İktisadi ve Ticari İlimler
Akademisi, Ekonomi-Maliye
Bölümü’nü bitirdi. Profes-
yonel kariyerine Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası
(TCMB), Kambiyo Genel Mü-
dürlüğü’nde başladı.
TCMB tarafından AB ile İlişkiler konusunda
oluşturulan “Avrupa Birliği, Avro ve Türk Ekonomi-
sine Etkileri Komisyonu” üyeliği ve “Avrupa Birliği,
Avro ve Türkiye’ye Etkileri” Projesi’nin sekretarya
görevini yürüttü. Bu proje kapsamında; Mali sektör
ve reel sektörün Avrupa Birliği-Ekonomik ve Parasal
Birlik ve Avro konusunda bilgilendirilmesine yönelik
olarak konferans ve seminerler düzenledi.
TCMB Tokyo Temsilciliği’nde 2 yıl görev yaptı.
Japonya başta olmak üzere, Uzakdoğu ekonomileri
ve bankacılık sistemleri hakkında raporlar hazırladı.
2000 yılında TCMB’den Müdür Yardımcısı olarak
emekli olan Gedikkaya, Ankara Üniversitesi, Avrupa
Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi (ATA-
UM) ve muhtelif üniversiteler tarafından düzenle-
nen Avrupa Birliği Lisansüstü sertifika kurslarında,
Avrupa Merkez Bankası, Parasal Birlik ve Avro ve
AB’de Bankacılık konularında ders vermektedir.
Gedikkaya’nın Ekonomik ve Parasal Birlik,
AB’nin Genişleme Süreci ve Türkiye’ye Etkileri, AB
Mali Sistemi konularında yayınlanmış çeşitli tanıtıcı
broşür, kitapçık ve makaleleri bulunmaktadır.
Hâlihazırda, Kalkınma Bakanlığı/Kalkınma
Ajansları ve AB/Katılım Öncesi Hibe programları
bünyesinde Dış Uzman olarak görev yapmaktadır.