Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  28 / 96 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 96 Next Page
Page Background

G Ö R Ü Ş

26

19

65

Bu nedenle, söz konusu hukuki boşluğun gideril-

mesi amacıyla,

Lizbon Antlaşması’nın 136’ncı Madde-

si’ne, Avrupa İstikrar Mekanizması kurulmasına ilişkin

yeni bir bölüm (136.3) eklenmiştir

(Para birimi Avro

olan Üye Devletlerin istikrar mekanizması oluşturması-

na ve anılan mekanizma kapsamında sağlanacak mad-

di yardımın sıkı koşulluluk prensibine tabi olacağına

ilişkin paragraf).

Mali Disiplin

(Mali İttifak)

Antlaşması

(Treaty on Sta-

bility Coordination and Governance in the Economic

and Monetary Union)

; 2013 yılında yürürlüğe girmiş

olup, AB’de ve Avro Alanı’nda, otomatik yaptırımlar

ve daha sıkı denetim yolu ile mali disiplinin güçlen-

dirilmesi amaçlanmıştır.

Yeni Antlaşmaya göre; ulusal bütçeler denk olma-

lı veya fazla vermelidir. Yapısal bütçe açığı GSYİH’nin

yüzde 0,5’ini aşan, Anlaşma’ya göre taraf AB üyesi ül-

keler otomatik olarak yaptırımlarla karşı karşıya kala-

caktır

(Bu ceza ancak AB maliye bakanlarının nitelikli oy

çoğunluğu ile engellenebilecektir)

. Antlaşma, Avro Alanı

ülkeleri için bağlayıcı olup, diğer ülkeler için istedikleri

takdirde, EPB üyesi oluncaya kadar seçilmiş maddeleri

bağlayıcıdır.

“Balanced Budget Rule” (denk bütçe kuralı)

ulusal

mevzuatlara dahil edilecektir

(Anayasal düzeyde olması

tercih edilmektedir).

Antlaşma

İngiltere

ve

Çek Cumhuriyeti

tarafından

veto edildiği için, AB antlaşmalarına entegre edileme-

miştir

(Ancak söz konusu ülkeler istedikleri zaman Antlaş-

maya dahil olabileceklerdir).

Antlaşmaya göre, zordaki ülkeleri kurtarmak için

oluşturulan Avrupa İstikrar Mekanizması (ESM) Fonu’n-

dan faydalanabilmek için EPB üyesi bir ülkenin Antlaş-

ma’yı onaylaması ve ulusal mevzuatına geçirmesi gerek-

mektedir.

Avrupa Bankacılık Birliği

(European Banking Union)

Kurulması Çalışmaları ve Bankacılık Denetiminin

(Banking Supervision)

AMB bünyesinde kurulması

;

Bankacılık Birliği kurulmasına yönelik çalışmaların

temelini yukarıda da vurgulandığı gibi,

“Gerçek bir Eko-

nomik ve Parasal Birliğe Doğru”

başlıklı Konsey Raporu

(Dört Başkan Raporu)

oluşturmaktadır. Raporda, EPB’nin

derinleştirilmesi, orta ve uzun vadede refahı ve istikrarı

için dört sütunlu bir yapı

6

önerilmiştir.

Raporun 1’inci sütununu oluşturan Bankacılık Birliği

kurulması, birden fazla reformu içermektedir

(Tek dene-

tim mekanizması, Bankaların yeniden yapılandırılmasına

yönelik ortak fon ve Kurul oluşturulması ile genel mevduat

sigorta primi uygulaması)

.

Avro Alanı bankalarının denetimi görevi

(tek denetim

mekanizması)

AMB’ye verilmiştir. AMB, Avro Alanı’nda

yer alan ve finansal öneme sahip bankaları

7

(yaklaşık 128

adet banka olup, Avro Alanı toplam bankacılık varlıklarının

yüzde 85’ini karşılamaktadır)

4 Kasım 2014 tarihinden iti-

baren denetlemeye başlamıştır.

Bankacılık Birliğinin 2’nci unsuru olan, bankaların

yeniden yapılandırılmasına yönelik mekanizma

(Single

Resolution Mechanism)

7

kapsamında, bankaların yeni-

den yapılandırılması ve tasfiyesine yönelik otorite

(Single