

G Ö R Ü Ş
26
19
65
Bu nedenle, söz konusu hukuki boşluğun gideril-
mesi amacıyla,
Lizbon Antlaşması’nın 136’ncı Madde-
si’ne, Avrupa İstikrar Mekanizması kurulmasına ilişkin
yeni bir bölüm (136.3) eklenmiştir
(Para birimi Avro
olan Üye Devletlerin istikrar mekanizması oluşturması-
na ve anılan mekanizma kapsamında sağlanacak mad-
di yardımın sıkı koşulluluk prensibine tabi olacağına
ilişkin paragraf).
•
Mali Disiplin
(Mali İttifak)
Antlaşması
(Treaty on Sta-
bility Coordination and Governance in the Economic
and Monetary Union)
; 2013 yılında yürürlüğe girmiş
olup, AB’de ve Avro Alanı’nda, otomatik yaptırımlar
ve daha sıkı denetim yolu ile mali disiplinin güçlen-
dirilmesi amaçlanmıştır.
Yeni Antlaşmaya göre; ulusal bütçeler denk olma-
lı veya fazla vermelidir. Yapısal bütçe açığı GSYİH’nin
yüzde 0,5’ini aşan, Anlaşma’ya göre taraf AB üyesi ül-
keler otomatik olarak yaptırımlarla karşı karşıya kala-
caktır
(Bu ceza ancak AB maliye bakanlarının nitelikli oy
çoğunluğu ile engellenebilecektir)
. Antlaşma, Avro Alanı
ülkeleri için bağlayıcı olup, diğer ülkeler için istedikleri
takdirde, EPB üyesi oluncaya kadar seçilmiş maddeleri
bağlayıcıdır.
“Balanced Budget Rule” (denk bütçe kuralı)
ulusal
mevzuatlara dahil edilecektir
(Anayasal düzeyde olması
tercih edilmektedir).
Antlaşma
İngiltere
ve
Çek Cumhuriyeti
tarafından
veto edildiği için, AB antlaşmalarına entegre edileme-
miştir
(Ancak söz konusu ülkeler istedikleri zaman Antlaş-
maya dahil olabileceklerdir).
Antlaşmaya göre, zordaki ülkeleri kurtarmak için
oluşturulan Avrupa İstikrar Mekanizması (ESM) Fonu’n-
dan faydalanabilmek için EPB üyesi bir ülkenin Antlaş-
ma’yı onaylaması ve ulusal mevzuatına geçirmesi gerek-
mektedir.
•
Avrupa Bankacılık Birliği
(European Banking Union)
Kurulması Çalışmaları ve Bankacılık Denetiminin
(Banking Supervision)
AMB bünyesinde kurulması
;
Bankacılık Birliği kurulmasına yönelik çalışmaların
temelini yukarıda da vurgulandığı gibi,
“Gerçek bir Eko-
nomik ve Parasal Birliğe Doğru”
başlıklı Konsey Raporu
(Dört Başkan Raporu)
oluşturmaktadır. Raporda, EPB’nin
derinleştirilmesi, orta ve uzun vadede refahı ve istikrarı
için dört sütunlu bir yapı
6
önerilmiştir.
Raporun 1’inci sütununu oluşturan Bankacılık Birliği
kurulması, birden fazla reformu içermektedir
(Tek dene-
tim mekanizması, Bankaların yeniden yapılandırılmasına
yönelik ortak fon ve Kurul oluşturulması ile genel mevduat
sigorta primi uygulaması)
.
Avro Alanı bankalarının denetimi görevi
(tek denetim
mekanizması)
AMB’ye verilmiştir. AMB, Avro Alanı’nda
yer alan ve finansal öneme sahip bankaları
7
(yaklaşık 128
adet banka olup, Avro Alanı toplam bankacılık varlıklarının
yüzde 85’ini karşılamaktadır)
4 Kasım 2014 tarihinden iti-
baren denetlemeye başlamıştır.
Bankacılık Birliğinin 2’nci unsuru olan, bankaların
yeniden yapılandırılmasına yönelik mekanizma
(Single
Resolution Mechanism)
7
kapsamında, bankaların yeni-
den yapılandırılması ve tasfiyesine yönelik otorite
(Single