Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  27 / 96 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 96 Next Page
Page Background

25

artışları yolu ile söz konusu ülkelerin rekabet gücünü

olumsuz yönde etkilemiş, ödemeler dengesi açıkları

giderek artış göstermiştir. Bu ülkelere EPB üyeliğinin

sağladığı kredibilite

(borçlanmalarında düşük risk

priminden yararlanmışlardır)

nedeniyle, özellikle

bölgenin cari hesap fazlası bulunan üyelerinden ge-

len sermaye akımlarının

(Almanya, Fransa gibi)

etki-

siyle, finansal ve gayrimenkul sektörlerindeki aşırı fi-

yat artışları

(bubble)

oluşmuştur. 2007 küresel finans

krizinden sonra finansal ve gayrimenkul sektörle-

rindeki fiyat balonunun patlaması ile birlikte ulusal

hükümetler, ekonomik büyümeyi ve zor durumdaki

bankaları desteklemek zorunda kalmışlardır.

Sonuç olarak, özel sektör borcu kamu borcuna dönüş-

müştür. Avro Alanı’ndaki

sistemik finansal kriz

ile birlikte,

Avro Alanı bankaları sınır ötesi kredi işlem hacimlerini

önemli ölçüde azalarak, tekrar iç piyasalarına çekilmiş-

lerdir.

Söz konusu gelişme, avronun en büyük başarıla-

rından ve temel amaçlarından birini oluşturan, finansal

piyasaların- sermaye piyasalarının bütünleşmesi amacını

olumsuz yönde etkilemiştir.

AVRO KRİZİ VE EPB’NİN EKONOMİK

YÖNETİŞİMİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ

Avro krizinin AB’de ve özellikle Avro Alanı’nda ekono-

mik yönetişimde ciddi eksiklikleri ortaya çıkarması üze-

rine, AB kurumları ve üye devletleri tarafından mevcut

ekonomik yönetişim çerçevesi gözden geçirilerek, aşa-

ğıda detaylandırılan bir dizi düzenleme ile reform süreci

başlatılmıştır;

Altılı Paket

(Six-Pack)

;

Kriz sonrası yönetişimin

güçlendirilmesi yönünde yapılan reformların dö-

nüm noktası olup, 2011 yılında yürürlüğe girmiştir.

SGP’nin güçlendirilmesi ve erken aşamada ekonomik

göstergelerdeki sapmaların

(potansiyel risklerin)

tes-

piti ve düzeltilmesi amacıyla, makroekonomik dene-

tim öngörülmektedir.

İkili Paket

(Two-Pack)

; Avro Alanı’nda koordinasyon

ve bütçe denetiminin daha da güçlendirilmesi ama-

cıyla öngörülmüş ve iki tüzükten oluşan mevzuat

paketidir. Söz konusu paket kapsamında, EPB üyele-

rinin bütçe tasarıları öncelikle Komisyon tarafından

değerlendirilecek ve SGP’nin mali denetim çerçevesi

ile ciddi bir uyumsuzluk tespit edilmesi durumunda

üye ülkeden bütçenin yeniden hazırlanması talep

edilebilecektir.

Avrupa İstikrar Mekanizması

(European Stability

Mechanism-

ESM)

5

; Avro Alanı’nın mali açıdan zayıf

üyelerine yardım amacıyla oluşturulan Daimi İstikrar

Mekanizması’na Avro Alanı ülkelerinin tümü bütün

hakları ve sorumlulukları ile üyedir. 700 milyar avro

tutarındaki sermayenin 500 milyar avro tutarındaki

bölümü kullanılabilecek (maksimum ödünç verme

kapasitesi), 200 milyar avro ise garanti olarak tutu-

lacaktır.

Lizbon Antlaşması’na (TFEU) Yeni Bölüm Eklenmesi;

yukarıda da vurgulandığı gibi, MA hukuki çerçeve-

sinde EPB’nin işlemesinde piyasa disiplinine ve SGP

ile üyeler arasındaki mali koordinasyon politikasına

aşırı güven duyulması nedeniyle, Antlaşmalarda

EPB üyesi devletlere finansal yardım kolaylığı sağ-

lanması konusunda herhangi bir madde yer al-

mamış, sadece EPB üyesi dışındaki AB ülkeleri için

“ödemeler dengesi kolaylıkları” sağlanması öngö-

rülmüştür.

5

ESM,

Lüksemburg’da faaliyet

göstermektedir.