Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 96 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 96 Next Page
Page Background

23

Ekonomik ve Parasal Birlik’te (EPB)

1

2009 yılı Ekim ayında Yunanistan’ın Maastricht kriterlerinin

çok üzerinde olan yeni bütçe verilerinin ilan edilmesi ile başlayan yüksek kamu borcu krizi ve

2011-2012 döneminde yoğunlaşan sistemik finansal kriz, EPB’nin düzgün işlemesi için ortak

para politikası dışında, başta mali politikalar olmak üzere daha güçlü bir ekonomik

entegrasyon-yönetişim politikasının kaçınılmaz olduğunu ve aynı zamanda EPB’nin

derinleştirilmesi için bankacılık birliği ve politik birlik kurulması yönündeki çalışmaların da

hızlandırılması gerektiğini ortaya koymuştur.

AB

Konseyi Başkanı Herman Van Rompuy

tarafından 26 Haziran 2012 tarihin-

de yayımlanan ve Avrupa Komisyonu,

Eurogrup

2

ve Avrupa Merkez Bankası (AMB) Başkanlarının

işbirliği ile hazırlanan

“Gerçek bir Ekonomik ve Parasal

Birliğe Doğru”

(Towards a Genuine Economic and Monetary

Union)

başlıklı Ara Rapor

3

, bu konuda hazırlanan ve reform

sürecine yönelik en önemli doküman olup,

“Dört Başkan

Raporu”

yaygın adıyla da bilinmektedir. Raporda, EPB’nin

derinleştirilmesi, orta ve uzun vadede refahı ve istikrarı

için, aşağıdaki bölümlerde detaylandırıldığı gibi

dört

sütunlu bir yapının “Üç Aşama”da kurulmasının gerekli

olduğu vurgulanmıştır.

Haziran 2012’de yapılan Avro Alanı Devlet ve Hükü-

met Başkanları Zirvesi’nde de söz konusu Rapor kapsa-

mında,

EPB’nin daha da derinleştirilmesi ve Avrupa Ban-

kacılık Birliği’nin kurulması

yönünde karar alınmıştır. Bu

kapsamda, EPB’de bankalar ve kredi kuruluşlarına yöne-

lik

Tek Denetim Mekanizması’nın

(Single Supervisory Me-

chanism

) AMB bünyesinde kurulması ve 4 Kasım 2014 ta-

rihinden itibaren AMB’nin sorumluluğunda/gözetiminde

çalışmaya başlaması, Avrupa’nın bütünleşme sürecinde,

tek para birimi Avro’dan sonra yapılan en önemli reform

olarak kabul edilebilir.

AVRO KRİZİNİN NEDENLERİ

Avro krizinin temelini oluşturan nedenlerden biri

Maastricht Antlaşması (MA)

ile kurulan EPB’nin

para politikasının, ülkeler üstü

(supranational)

bir

kurum olan AMB tarafından yürütülürken, EPB üye-

si ülkelerin mali ve yapısal politikalarının ise ulusal

hükümetlerin sorumluluğuna

(fiscal independence)

bırakılması, diğer bir ifade ile MA kapsamında eko-

nomi ve maliye politikaları ile ilgili olarak uluslar

üstü yeni bir kurum-otorite oluşturulmamasıdır.

MA çerçevesinde AMB’nin temel görevi, EPB’nin fi-

yat istikrarının sağlanmasıdır. Avro Alanı’nda fiyat

istikrarı ve bütçe disiplinine odaklanmış ekonomi

politikalarının ekonomik büyümeyi ve halkın refah

1

AB üyelerinin

tamamı EPB üyesi değildir.

Hâlihazırda 28 üyeli AB’de, 18

ülke EPB’ye dahildir .(Belçika,

Almanya, Fransa, İspanya,

Portekiz, İrlanda, Lüksemburg,

Hollanda, Avusturya, Finlandiya,

İtalya,Yunanistan, Slovenya,

GKRY, Malta, Slovakya, Estonya ve

Letonya.) Litvanya’nın ise 1 Ocak

2015 tarihinden itibaren EPB’nin

19’uncu üyesi olması AB Konseyi

tarafından 23Temmuz 2014

tarihinde onaylanmış ve ulusal

para birimi avro ile sabitlenmiştir.

2

Eurogrup;

Avro Alanı ülkelerinin Maliye

Bakanlarından oluşmaktadır

ve genellikle aylık olarak

yapılan toplantılara Avrupa

Komisyonu’nun Ekonomi ve

Parasal İşlerden Sorumlu Üyesi

ve AMB Başkanı da davet

edilmektedir.

Eurogroup’un

gayri resmi rolü, Lizbon

Antlaşması’na ek Protokol

kapsamında tanınmıştır. Buna

göre amacı; Avro Alanı ekonomi

politikalarında daha yakın

işbirliğini geliştirmek olarak

tanımlanmıştır.

3

“Dört Başkan Raporu”

5 Kasım

2012 tarihinde nihai şeklini almış

ve Aralık 2012 tarihli Zirve’de

kabul edilmiştir.