31
getirmek ve balıkçılık sahasıyla ilgili daha yakından karar-
lar alabilmeyi amaçlıyor. AB kanun yapıcıları, uygulamaların
sadece genel çerçevesini, temel ilkelerini, genel hedeflerini,
performans göstergelerini ve zaman dilimlerini belirleyecek
ve böylece merkezden yönetim anlayışının sonlandırılması
ve Üye Devletlerin daha sonra uygulama önlemlerine karar
vermesi ve bölgesel düzeyde iş birliği yapmaları hedeflene-
cek.Öneri, Üye Devletlerin uyumlu ve etkili tedbirler alabil-
melerine ilişkin hükümler içerirken, hedeflere ulaşılmadığı
ya da Üye Devletlerin Komisyon kararlarına paralel politika
izlememesi durumunda, Komisyon tarafından belirlenecek
bir karar mekanizması oluşturulacak.
YENİ PAZAR POLİTİKASI - SEKTÖRÜN
GÜÇLENDİRİLMESİ VE TÜKETİCİLERİN
BİLİNÇLENDİRİLMESİ
Balıkçılık ürünlerinin ortak pazar organizasyonuna
ilişkin düzenlemeler içeren yeni pazar politikası, OBP
amaçlarına ulaşmada katkı sağlamak için önerilen paketin
parçası olarak öne çıkıyor. Bu politika, AB sanayisinin rekabet
gücünü artırmayı, piyasaların şeffaflığını geliştirmeyi ve
pazarlanan tüm ürünler için eşit bir piyasa düzeni sağlamayı
amaçlıyor. Ayrıca üzenleme ile piyasalara müdahale
rejiminin modernizasyonu da sağlanacak. Mevcut sistemde
kamu harcaması yoluyla piyasadaki fazla balık imha edilerek
istikrar sağlanıyordu. Komisyon, bu sisteme, adil olmadığı
gerekçesiyle son vermeyi amaçlıyor ve bunun yerine
üretici organizasyonlarının düşük fiyata aldıkları ürünleri
basitleştirilmiş bir depolama mekanizmasıyla stoklamaları
ve ileride piyasada oluşacak olumsuzluklara karşı
kullanmaları öngörülüyor. Bu sayede piyasa istikrarı teşvik
edilecek ve üretici örgütleri piyasanın kolektif yönetimi,
izlenmesi ve kontrolünde daha büyük rol oynayacak. Ayrıca,
balıkçılık ve su ürünlerinin daha iyi pazarlanması atıkları
azaltırken, üreticilere piyasa geribildirimi sağlanmasına da
yardımcı olacak. Ayrıca etiketleme, kalite ve izlenebilirlikle
ilgili yeni pazarlama standartları, tüketicilerin daha
net bilgi almasını ve bunların sürdürülebilir balıkçılığı
desteklemesine yardımcı olacak.
ULUSLARARASI SORUMLULUK
ÜSTLENMEK
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) verile-
rine göre dünya balık stokunun yüzde 85’i verimsiz bir şe-
kilde kullanılıyor. Değer açısından dünyanın en büyük su
ürünleri ithalatçısı olan AB, sınırları dışında da, Birlik için-
deki gibi duyarlılığını sürdürmek istiyor. Dış balıkçılık politi-
kası, bu nedenle OBP’nin bir parçası olarak öne çıkarılırken,
bu nedenle AB, uluslararası ve bölgesel organizasyonlarda
sürdürülebilirlik, balık stoklarının korunması ve denizlerde-
ki biyolojik çeşitlilik ilkelerini savunmayı amaçlıyor, iş bir-
likleriyle yasadışı balıkçılık ve kapasite aşımının önüne geç-
meyi hedefliyor. Bunun yanında, AB üyesi olmayan ülkeler-
le yapılacak ikili balıkçılık anlaşmaları, sürdürülebilirlik, iyi
yönetişim, demokrasi ilkeleri, insan hakları ve hukukun üs-
tünlüğünü de teşvik edecek. Benzer şekilde, Sürdürülebilir
Balıkçılık Anlaşmalarının (
Sustainable Fisheries Agreements
- SFAs
) mevcut Balıkçılık Ortaklık Anlaşmaları’nın (
Fisheries
Partnership Agreements - FPAs
) yerini alması da öngörüler
arasında bulunuyor. Anlaşma, ortak ülkenin kendi isteğiyle
avlanmasını engellerken, kaynakların artırılmasını hedef-
leyen sağlam bilimsel tavsiyeler vererek kaynakların kulla-
nımını garanti altına alacak. Ayrıca SFAS, sürdürülebilir bir
balıkçılık politikasının uygulanması için ortak ülkelerin ken-
di balıkçılık kaynaklarına erişim ve mali yardıma ulaşımını
sağlayacak şekilde oluşturulacak.
Yapılan araştırmalara göre eğer
stoklar daha önceden bu şekilde
korunmuş olsaydı, şu anki stok
büyüklüğü var olandan yüzde 70
daha fazla olacaktı. Bu sayede
genel avlanma oranı yüzde 17
artarken, kâr marjları ise üç kat
yükselecek, yapılacak yatırımların
geri dönüş oranı altı kat fazla
olacak ve avlanma endüstrisinin
katma değeri yüzde 90 artarak
yaklaşık olarak 2,7 milyar avro
değer kazanacaktı.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...68