Previous Page  77 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 84 Next Page
Page Background

İKTİSADİ KALKINMA VAKFI DERGİSİ

75

nında en belirleyici konuların içerisinde

kuşkusuz “aile birleşimi” hususu özel bir

öneme sahip. AB vatandaşları ve onların

aile bireylerinin yerleşme serbestisi ile

ilgili olarak oldukça liberal bir sistem ön

gören ABmevzuatı, konu AB sınırları için-

de yaşayan üçüncü ülke vatandaşları (Üye

Devletler ile vatandaşlık bağı bulunma-

yanlar) ve onların aile birleşimi huşuları

olduğunda görece daha katı bir sistem

öngörüyor. AB’nin resmi istatistik kurumu

EUROSTAT’ın en son verilerine göre, 1

Ocak 2016 tarihi itibariyle AB sınırları

içersinde yaşayan üçüncü ülke vatandaş-

larının sayısı 20 milyonun üzerinde. İşbu

rakamın yıllar içerisinde artışına paralel

olarak özellikle son dönemde AB sınırları

içinde yaşayan üçüncü ülke vatandaşları-

nın aile birleşimi taleplerine ilişkin açılan

çok sayıda dava, işbu hassas konunun

kamuoyunda daha fazla tartışılmasına

da sebep oldu. Dergimizin bu sayısın-

da AB mevzuatının ve ABAD’ın konuya

yaklaşımını ele alacağımız K&A Kararı’nı

inceleyeceğiz

1

.

Hollanda’da Entegrasyon

Sınavı Şart

AB mevzuatının ilgili AB Yönergesi,

sınırları içerisinde yasal olarak yaşayan

üçüncü ülke vatandaşlarının, AB sınırları

dışında bulunan aile üyeleri ile birleşme

taleplerinin kabulüne ilişkin hukuki şart-

ları düzenliyor ve Üye Devletlere, genel

prensipler ile aykırılık teşkil etmemek

kaydıyla ek yükümlülükler getirebilme

yetkisi veriyor. Yönergenin vermiş olduğu

bu yetkiye dayanarak Hollanda yetkili

makamları, kendi topraklarında yaşayan

üçüncü ülke vatandaşlarının aile birle-

şimi taleplerinin kabulünü, entegrasyon

sınavından başarılı olma ön şartına bağ-

ladı. Başka bir ifadeyle, Hollanda’da ya-

şayan üçüncü ülke vatandaşının yanına

taşınmak isteyen aile üyesinin, ilk önce

bu sınavdan geçmesi gerekiyor. Sınav

Hollandaca konuşma, okuduğunu anlama

ve Hollanda kültürüne aşinalığı ölçen üç

aşamalı bir testen meydana geliyor ve

Hollanda’da yaşayan aile üyesi ile birleş-

mek isteyen kişinin bulunduğu ülkede

yer alan Hollanda konsolosluklarında ve

büyükelçilikte yapılıyor. Sınava hazırlık

paketi ve sınava giriş ayrıca ücrete tabi

olup, her bir başvurucu aile üyesi için

toplam ödenecek ücret yaklaşık olarak

450 avro gibi bir tutarı buluyor. Son ola-

rak sınavdan başarılı olanlara, mevzuat-

taki diğer şartların da yerine getirilmesi

koşuluyla ülkeye giriş izni veriliyor ve

girişi takiben de ilgili makamlara başvu-

rularak süreç sonlandırılıyor.

Azerbaycan vatandaşı olan K ve Ni-

jerya vatandaşı A, Hollanda’da yaşayan

eşlerine katılmak amacıyla bulundukları

ülkelerdeki Hollanda temsilciliklerine aile

birleşimi için başvurur fakat her iki baş-

vurucu da fiziksel ve psikolojik bir takım

sağlık sorunlarını öne sürmek suretiyle

entegrasyon sınavına girmek için tem-

silciliklere gidemeyeceklerini belirtirler.

Başvurucular, sağlık sorunları ile ilgili

raporlarını da otoriterelere iletirler. Her

iki başvuru da, söz konusu sağlık sorunla-

rının sınava girmeye engel teşkil etmediği

ve entegrasyon sınavının aile birleşimini

düzenleyen ilgili AB yönergesine uygun

olduğu; dolayısıyla bu sınav yapılmadan

aile birleşimi hakkının verilmemesinin

hukuka uygun olduğu gerekçeleri ile Hol-

landa makamları tarafından reddedilir.

K ve A’nın iş bu kararı yargıya taşımaları

üzerine davaya bakan Hollanda mahke-

mesi, entegrasyon sınavının AB hukukuna

uygun olup olmadığı hususunda görüşünü

bildirmesi için ABAD’a başvurur.

AB Mevzuatının Özüne Aykırı

Teknik hukuki detaylara girmeden

kısaca özetleyecek olur isek, yaptığı in-

celeme sonrasında ABAD ilk olarak aile

birleşimi kapsamında AB mevzuatının

Üye Devletleri üçüncü ülke vatandaşı aile

üyelerinin ülkeye girişlerine izin verir-

ken, bellirli entegrasyon kriterleri ve ön-

lemleri getirebilmelerini engellemediğini

belirtmişti. Bununla birlikte işbu hakkın

Üye Devletler tarafından amacına uygun

olarak kullanılması gerektiğini belirten

ABAD, söz konusu entegrasyon testinin

amacının ilgili kişilerin ülkeye gelmeden

önce topluma daha rahat uyum sağlaya-

bilecek temel dil ve kültür bilgisine ulaş-

malarını hedeflemesi gerektiğinin altını

çiziyor. Dolayısıyla, ABAD’a göre, bu ama-

cın ötesine geçen ve AB hukuku kapsamın-

da aile birleşimine hak kazanan kişilerin

bilinçli şekilde sistem dışına itilmesini

amaçlayan ve sistematik olarak bu amaca

hizmet eden bir entegrasyon sınavı, aile

birleşimini düzenleyen AB mevzuatının

özüne aykırılık teşkil ediyor. Ayrıca ABAD,

söz konusu sınav yükümlülüğü getirilir-

ken kişilerin yaş, eğitim durumu, okurya-

zarlığı, ekonomik ve sağlık durumlarının

da ayrı ayrı göz önünde bulundurulması

gerektiğine vurgu yapıyor. Zira yukarıda

sayılan kişisel durumların varlığının, baş-

vurucunun sınava girmesini veya sınavı

geçmesini etkili bir şekilde güçleştirdiği

veya imkansız hale getirdiği durumlarda,

söz konusu sınav yükümlülüğü, bir hak

olarak düzenlenen aile birleşiminin fiili-

yatta gerçekleşmesini ve bu hakkın etkin

şekilde kullanılmasını ortadan kaldıracak.

Hollanda’nın uyguladığı entegrasyon

sınav yükümlülüğünü ve sınava hazırlık,

sınava kabul ücretlerinin miktarlarını da

bu kapsamda değerlendiren ABAD, ilgili

sınavın yukarıda bahsedilen durumları göz

önünde bulundurmadığı, kişilerin özel bir

takım durumlarını değerlendirmeye alma-

dığına; dolayısı ile aile birleşimi hakkının

fiiliyatta uygulanmasını oldukça güçleşti-

ridiğine ve kimi ayrıksı durumlarda nere-

deyse imkansız hale getirdiğine hükmetti.

Zira yukarıda da belirtildiği üzere aile bir-

leşimini düzenleyen ABmevzuatının temel

amacı, aynı zamanda bir insan hakkı olan

aile bütünlüğünü sağlamak ve korumak.

Dolayısıyla bu amaca hizmet etmek, kolay-

laştırmak ve aile üyelerinin dahil olacağı

topluma uyumunu hızlandırmaktan çok,

işbu hakkın kullanılmasını engelleyebile-

cek ve/veya ortadan kaldırabilecek Üye

Devlet uygulamalarının, ne isim altında

düzenlenirse düzenlensin AB hukukuna

aykırılık teşkil edeceği ortada.

1

Minister van Buitenlandse Zaken v. K&A (C-153/14)