Table of Contents Table of Contents
Previous Page  69 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 69 / 76 Next Page
Page Background

İKTİSADİ KALKINMA VAKFI DERGİSİ

67

tekiz Hükümeti’nin getirmiş olduğu işbu

yasağın AB Hukuku’nunMalların Serbest

Dolaşımı ile ilgili hükümlerine aykırı

olduğunu ileri sürerek konuyu ABAD’a

taşır. Avrupa Birliği’nin İşleyişi Hakkında

Antlaşma’nın (ABİHA) malların serbest

dolaşımını düzenleyen hükümlerine isti-

naden üye devletler arasında ithalatta ve

ihracatta miktar sınırlamaları ile miktar

sınırlaması ile aynı etkiye sebebiyet ve-

recek her türlü üye devlet önlemi yasak

kapsamına alındı. Kanunun miktar sınır-

lamasından kastı, bir üye devlette yasal

olarak üretilen ve/veya satışı yapılan bir

ürünün başka bir üye devlete ihracatının

tamamen yasaklanması veya kotalar gibi

miktarının kısıtlanmasıdır. Bununla bir-

likte yine aynı hükümlere istinaden iş bu

yasak sınırsız olmayıp, prensip itibari ile

makul ve geçerli bir sebebe dayanmak

şartıyla üye devletler ana kuralın dışına

çıkabiliyor. Komisyon’a göre öncelikle

Portekiz Hükümeti’nin işbu düzenlemesi

her ne kadar malların serbest dolaşımı

kapsamında ithalata getirilen bir miktar

sınırlaması olmamakla birlikte, sonuçları

itibari ile aynı etkiye sebebiyet veriyor.

Zira kullanımı kanunla yasaklanan bir

ürüne hali ile piyasada bir talep olma-

makta, böylece başka bir üye devlette

yasal olarak üretilen ve satışa sunulan

cam filmlerinin Portekiz pazarına girişi

fiiliyatta engelleniyor. Başka bir deyişle,

her ne kadar ilgili düzenleme diğer üye

devletlerde üretilen cam filmlerinin Por-

tekiz’e ihracatını yasaklamıyorsa da, cam

filmlerine yönelik yasal talebi ortadan

kaldırdığı için ihracatın yasaklanması ile

aynı sonuca, AB Hukuku’nun deyimiyle

miktar sınırlamaları ile eş etkiye sebe-

biyet veriyor.

Yapmış olduğu yargılama sonunda

ABAD da Komisyon’un görüşünü benim-

ser. ABAD ilk olarak miktar sınırlamala-

rına eş etkili önlemler kavramını tanım-

ladığı 1974 tarihli meşhur ‘Dassoville’

kararına atıf yapmak suretiyle üye devlet-

ler arasında ticareti doğrudan ve dolaylı

etkileyen üye devlet kurallarının ithalata/

ihracata getirilen miktar sınırlamalarına

eş etkili önlem olarak değerlendirilece-

ğini belirtir. İşbu tanımdan yola çıkan

ABAD, Komisyonun da altını çizdiği üzere,

cam filmlerinin kullanılmasını yasaklayan

Portekiz’in, diğer üye devletlerde yasal

olarak üretilen cam filmlerinin Porte-

kiz pazarına girişlerini olumsuz yönde

etkilediğine ve bu durumun da eş etkili

önlem kapsamında değerlendirilmesi

gerektiğine hükmeder. Bununla birlikte

ABAD, yukarıda da değindiğimiz üzere

üye devletlerin miktar sınırlamalarına eş

etkili önlemler yasağına, makul bir takım

sebepler göstermek suretiyle aykırı hare-

ket edebileceğini de vurgulamak suretiyle

Portekiz Hükümeti’nin ortaya koymuş

olduğu yol güvenliği ve suçla mücadele

gerekçelerinin prensip itibari ile meşru

gerekçeler arasında yer aldığını belirtir.

Fakat ABAD’a göre her ne kadar Porte-

kiz’in ortaya koymuş olduğu işbu gerek-

çeler kamu yararı göz önünde bulundu-

rulduğunda meşru görülebilse de, yine de

ilgili üye devlet bu amaçlara ulaşabilmek

adına almış olduğu önemlemin gerekli,

tutarlı, istenen sonuca ve oransallık pren-

sibine uygun olup olmadığını açıkça orta-

ya koymak yükümlülüğündedir. Konuyu

bu açıdan da değerlendiren ABAD, söz

konusu yasağın işbu prensiplere uygun

olmadığını belirtir, şöyleki; Düzenleme

cam filmlerinin araçlara sonradan uy-

gulanmasını yasaklarken, Protekiz ya-

saları fabrika çıkışlı olarak cam filmi uy-

gulanmış araçların satışı ile ilgili olarak

her hangi bir yasaklama getirmiyor. Bu

açıdan ilgili düzemleme tutarlı değildir.

Zira amaç cam filmlerinin yasaklanması

suretiyle dışarıdan aracın içinin rahatça

görülebilmesi ise, benzer bir düzenleme-

nin mantıksal olarak film camlı olarak

üretilen araçlar içinde getirilmesi bekle-

nirdi. Ayrıca ilgili düzenleme oransallık

prensibine de aykırılık teşkil ediyor. Yasa

bütün cam filmlerini yasaklamak yoluna

gidiyor. Bununla birlikte piyasada sadece

güneşin zararlı ışınlarını kesen şeffaf cam

filmleri bulunduğu gibi, renkli olmakla

birlikte dışarıdan hâlâ aracın içerisinin

görülmesine izin veren çeşitli kalınlıkta

cam filmleri de tüketicilerin beğenisine

sunuluyor. Dolayısı ile her türlü cam fil-

minin kullanımının yasaklanması yerine,

kanun koyucu öne sürülen gerekçelere

ulaşmaya hizmet edecek yeterlilikte bir

önlemi hayata geçirebilir ve bu yolla bü-

tünsel bir yasaklama yerine görüşe ola-

nak sağlayacak şeffaflıkta cam filmlerinin

kullanımına izin verebilirdi. Sonuç olarak

ABAD işbu gerekçeler ile Portekiz’in cam

filmlerini yasaklayan işbu düzenlemesini

AB Hukuku’nun malların serbest dolaşı-

mı hükümlerine aykırı bulur. Yukarıda

da belirttiğimiz üzere işbu karar em-

sal nitliğinde olup, ABAD’ın yargılama

özelinde ortaya koymuş olduğu temel

prensipler, AB içersinde serbest dolaşıma

tabi bütün ürünler ve serbest dolaşımı

kısıtlama pontansiyeline sahip her türlü

üye devlet önlemi bakımından uygulama

alanına sahiptir.

Son olarak belirtmekte fayda olduğu-

nu düşünüyoruz, ABAD’ın işbu karar da

dahil olmak üzere AB içerisinde malların

serbest dolaşımı ilgili ortaya koymuş

olduğu temel prensipler, 1/95 sayılı Or-

taklık Konseyi Kararı’na istinaden tesis

edilen Gümrük Birliği’nin kapsamı da-

hilinde AB ile Türkiye arasındaki mal

ticareti içinde geçerlidir. Zira 1/95 sayılı

Gümrük Birliği kararı taraflar arasında

gümrük tarifelerinin kaldırılması ve or-

tak gümrük tariflerinin kabulünün yanı

sıra, AB Hukuku’nda olduğu gibi tarife

dışı engellerin (miktar sınırlamaları ve

eş etkili önlemler) yasaklanmasını da ön

görmektedir. İlgili kararın 66’ncı madde-

sinde bu durum açıkça ortaya koyuluyor.

Maddeye göre 1/95 sayılı kararda yer

alan hükümlerden, AB Hukuku temel

kaynağı olan antlaşmaların malların ser-

best dolaşımını düzenleyen hükümler

ile aynı olanların yorumunda ABAD’ın

kararları göz önünde bulundurulacaktır.

Dolayısı ile ABAD’ın, malların serbest

dolaşımı açısından emsal teşkil eden

Dassonville, bu yazıda ele aldığımız ve

ilerleyen sayılarda ele alacağımız konu

ile ilgili diğer kararlarında ki yorumları

ve ortaya koymuş olduğu temel prensip-

ler, Türkiye-AB Gümrük Birliği’nin işleyi-

şi açısından da önemli hukuk kaynakları

arasında yer alıyor.