Previous Page  55 / 64 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 64 Next Page
Page Background

İKTİSADİ KALKINMA VAKFI DERGİSİ

53

1

Avrupa Komisyonu, Reflection Paper on the Future of European

Defence, 07.06.2017,

https://ec.europa.eu/commission/sites/

beta-political/files/reflection-paper-defence_en.pdf Erişim tarihi:

18.09.2017

ülkelerin aralarında savunma ve güvenlik

alanındaki işbirliğini artırdıkları varsa-

yımına dayanıyor. Bu senaryonun ger-

çekleşmesi halinde işbirliği gönüllülük

esasına dayalı olmayı sürdürecek; işbirliği

kararı tehditler veya krizler de ortaya çık-

tıkça vaka bazında değerlendirilerek alı-

nacak. AB’nin rolü ise üye ülkelerin ulusal

çabalarını destekler nitelikte olacak.

Savunma alanında işbirliği güçlendi-

rilecek olmasına karşın AB’nin en zorlu

operasyonları hayata geçirebilme kabili-

yeti sınırlı kalacak. Avrupa Savunma Fonu

yeni ortak kabiliyetlerin geliştirilmesine

destek verirken savunma kabiliyeti geliş-

tirme ve savunma alımlarının yönetimi

üye ülkelerin sorumluluğu olmaya devam

edecek. AB-NATO işbirliği ise mevcut

şeklini ve yapısını koruyacak.

− Senaryo 2: Paylaşılan Güvenlik ve

Savunma

AB üye ülkelerinin savunmada da-

yanışmayı artırmak amacıyla birtakım

finansal ve operasyonel kabiliyetlerini

birleştirmelerini öngören bu senaryo,

bir önceki senaryodan daha iddialı. Bu

senaryo gerçekleşirse AB; Avrupa’nın,

sınırları içerisinde ve ötesinde korunma-

sında daha doğrudan rol alırken siber gü-

venlik, sınır güvenliği ve terörlemücadele

alanlarında da etkin bir rol üstlenecek.

Enerji, sağlık, gümrük ve uzay gibi AB

iç politikalarının savunma ve güvenlik

boyutu güçlendirilecek. Savunma alanın-

da işbirliği istisna olmaktan çıkıp norm

haline gelecek. Ulusal savunma planla-

maları arasındaki eşgüdüm artırılacak,

üye ülkeler arasındaki düplikasyon büyük

ölçüde azaltılacak. Avrupa Savunma Fonu

sayesinde üye ülkeler stratejik ulaştırma,

uzaktan kontrollü uçak sistemleri vb.

alanlarda daha sistematik şekilde çok

uluslu kabiliyetler geliştirebilecekler.

Bu kabiliyetler, AB düzeyinde planlama,

komuta ve lojistik mekanizmalarıyla

desteklenecek. AB ile NATO arasındaki

karşılıklı işbirliği ve geniş bir yelpazede

koordinasyon güçlendirilecek.

− Senaryo 3: Ortak Güvenlik ve

Savunma

Belgede sunulan senaryoların enteg-

rasyon hedefi bakımından en iddialısı

olan bu senaryo, kademeli şekilde ortak

savunma politikasının oluşturulmasını

ve AB Antlaşması’nın 42’nci Maddesi’nde

ortaya koyulduğu gibi fikirdaş ülkelerin

savunma alanında daha ileri entegras-

yon düzeyine ulaşmalarını öngörüyor. Bu

senaryoya göre, üye ülkeler birbirlerinin

savunmasına daha güçlü taahhütlerde

bulunacak ve Avrupa’nın korunması, AB

ile NATO’nun müşterek sorumluluğu

haline gelecek. Üye ülkelerin savunma

güçlerinin belirli düzeyde entegre edil-

mesiyle AB, Avrupa’nın korunması için

terörist gruplara karşı veya tehlikeli coğ-

rafyalardaki deniz operasyonlarını da

kapsayabilecek daha zorlu operasyonları

düzenleyebilecek kapasiteye erişecek.

Avrupa Sınır ve Sahil Güvenlik birimi;

görevini, Avrupa deniz kuvvetleri ve

uzaktan kontrol edilen uçak sistemleri

veya uydular gibi Avrupa istihbarat kabi-

liyetlerinin yardımıyla yerine getirecek.

Doğal veya insan kaynaklı felaketlere hızlı

cevap verebilecek bir Avrupa sivil koru-

ma gücü hayata geçirilecek. Üye ülkelerin

savunma planları tamamen eşgüdümlü

hale getirilecek ve kabiliyet geliştirmede

belirlenen ulusal öncelikler müşterek

Avrupa öncelikleri olarak kabul edilecek.

Avrupa Savunma Fonu kapsamında AB,

ortak savunma programlarını destekleye-

cek ve oluşturulacak olan Avrupa Savun-

ma Araştırma Ajansı savunma alanında

inovasyonun, geleceğin kabiliyetlerine

dönüşmesini sağlayacak. Gerçek anlamda

bir Avrupa savunma pazarı oluşturularak

stratejik varlıkların dışarıdan ele geçiril-

mesinin önüne geçilecek.

Top, Üye Devletlerin Sahasında

Düşünce belgesinde Komisyonun te-

mel mesajı, savunma işbirliğinin düzeyi

ne olursa olsun Avrupa’nın güvenliği-

nin artırılmasının AB için bir zorunluluk

olduğu. Savunma alanında hedeflenen

işbirliği düzeyini belirleme ve uygulama

konusunda nihai kararı ise AB başkentleri

verecek. Küresel Strateji ve Savunma Kış

Paketi ile start alan girişimler, Üye Dev-

letlerin bu yolda ilerlediğini gösteriyor.

Komisyona göre cevap aranması gereken

soruların başında ise üye ülkelerin gerçek

anlamda bir Avrupa Güvenlik ve Savun-

ma Birliği’ni ne kadar hızlı inşa etmek

istedikleri, stratejik ortamda yaşanan de-

ğişimleri ne oranda şekillendirmek iste-

dikleri ve Avrupa’nın savunulmasının ne

ölçüde Avrupa’nın sorumluluğu olduğunu

düşündükleri geliyor. Düşünce belgesinin

yayımlanmasından iki gün sonra, üye

ülkeler ve AB ile NATO’nun temsilcilerini

bir araya getiren Prag Savunma ve Gü-

venlik Konferansı, savunmanın geleceği

konusundaki tartışmalar açısından önem

taşıyordu. Konferansta yaptığı konuşma-

da, Avrupa’nın korunmasının daha fazla

dışarıdan sağlanamayacağı mesajını ve-

ren Avrupa Komisyonu Başkanı Juncker’e

göre, AB savunma politikasının gelişi-

minde siyasi irade ve hedefler belirleyici

olacak. Avrupa savunma işbirliği çaba-

larında ilerlemekten başka bir seçeneği

bulunmayan AB’nin yapması gereken,

ilerlemenin hangi hızda gerçekleşeceğini

belirlemek. Atılması gereken adımlar ve

ilerlenmesi gereken hız konusunda farklı

görüşlere sahip olan üye ülkelerin ise bu

konuda görüş birliğine varmaları pek

kolay olacağa benzemiyor.

Her ne kadar düşünce belgesi, içeriği-

nin yeterince kapsamlı olmadığı, sunulan

senaryoların somut eylemler önerilmek-

sizin yüzeysel şekilde ele alındığı gibi bir-

takım eleştirilere maruz kalsa da ulusal

egemenlikle ilgili olduğu gerekçesiyle üye

ülkelerin tabu kabul ettiği bir alandaki

tartışmaları yönlendirme çabası olarak

önem taşıyor.