İKTİSADİ KALKINMA VAKFI

Türkiye’nin AB Uzmanı
ANA SAYFA » GÜNDEMDEN » 2025 » İKV’DEN İSTANBUL HAVALİMANI’NIN AVRUPA’NIN EN BÜYÜK HAVA KARGO MERKEZİ OLMASINA İLİŞKİN BİLGİ NOTU
4 Haziran 2025

İKV’DEN İSTANBUL HAVALİMANI’NIN AVRUPA’NIN EN BÜYÜK HAVA KARGO MERKEZİ OLMASINA İLİŞKİN BİLGİ NOTU

İstanbul Havalimanı’nın Avrupa’nın en büyük hava kargo merkezi konumuna yükselmesine ilişkin İKV Bilgi Notu yayımlandı.
PDF

 

İSTANBUL HAVALİMANI, AVRUPA’NIN EN BÜYÜK HAVA KARGO MERKEZİ KONUMUNA YÜKSELDİ

Ahmet Emre Usta, İKV Uzmanı

Alman Havacılık Birliği (BDL), Mayıs 2025’te, havayolu şirketleri ve havalimanlarının rekabet gücünün korunmasına yönelik, “Güçlü Bir Alman Ekonomisi İçin Güçlü Hava Kargo Taşımacılığı” (Starke Luftfracht für eine starke deutsche Wirtschaft)[1] başlıklı beş maddelik bir program yayımladı.

Programda, Türkiye ve özellikle İstanbul Havalimanı’nın Avrupa hava kargo pazarındaki yükselen rolüne dikkat çekildi. 2024 yılı itibarıyla İstanbul Havalimanı’nın, toplam hava kargo hacmi bakımından Frankfurt’u geride bırakarak Avrupa’nın en büyük hava kargo merkezi konumuna yükseldiği ifade edildi. Yayımlanan verilere göre, İstanbul Havalimanı 2024 yılında toplam 1970 bin ton hava kargo yükleme ve boşaltma hacmine ulaşırken, Frankfurt Havalimanı’nın hacmi 1950 bin ton olarak gerçekleşti. İstanbul’un bu alandaki büyümesi 2019 yılına göre %39,6 oranında artış gösterirken, aynı dönemde Frankfurt’ta %2,5 oranında bir düşüş kaydedildi.

Tablo 1:  2024 Yılında Avrupa’nın En Büyük Kargo Havalimanları

Havalimanı

Hava Kargo Hacmi

(1000 ton)

2019’a Göre Değişim

(%)

İstanbul (IST)

1970

39,6

Frankfurt

1950

-2,5

Paris (CDG)

1870

-1,3

Londra (LHR)

1530

-3,2

Amsterdam

1490

-5,0

Leipzig/Halle

1385

13

Liège (Lüttich)

1150

28

Köln/Bonn

829

4

Lüksemburg

826

1,3

Brüksel

733

9,8

Kaynak: BDL

Almanya çıkışlı hava kargoların önemli bir bölümünün, yüksek yer maliyetleri, sınırlı operasyonel saatler ve sürdürülebilir yakıt zorunluluklarının daha katı uygulanması gibi nedenlerle doğrudan Almanya’daki havalimanlarından kalkmak yerine, lojistik ve maliyet avantajları sunan İstanbul’a yönlendirildiğine dikkat çekildi. Konuyu detaylandırmak için verilen örnekte, Frankfurt’tan Hong Kong’a doğrudan uçuşlarda tüm güzergâh boyunca pahalı sürdürülebilir yakıt kullanımının zorunlu olduğu, ancak yükün İstanbul gibi bir aktarma merkezine yönlendirilmesi halinde bu yükümlülüğün yalnızca AB’den çıkan ilk uçuş aşaması için geçerli olduğu ifade edildi.